Sumber BBC

KYIV – Ukraine menafikan laporan bahawa jalan penting yang menghubungkan kawasan kawalan Ukraine di timur telah disekat dari seluruh negara oleh tentera Rusia.

“Luhansk belum disekat,” kata ketua pentadbiran tentera wilayah itu, Serhiy Haidai.

Namun pertempuran telah sampai ke pinggir bandar besar Severodonetsk, sasaran utama Rusia.

Jika Rusia menawan jalan ke Bakhmut maka bandar itu boleh ditawan.

Haidai berkata, walaupun laluan ke barat daya Severodonetsk serang diserang, bantuan kemanusiaan masih diteruskan.

Keadaan suram di Severodonetsk, yang dibedil 24 jam sehari dan tentera Rusia berupaya menggunakan peluru mortar serta artileri dan pengeboman udara, katanya kepada BBC.

Enam orang terbunuh dalam pengeboman Rusia pada hari Selasa, katanya menerusi Telegram.

Seandainya Rusia menawan bandar Lysychansk, maka seluruh wilayah Luhansk akan berada dalam genggamannya.

Ketua wilayah Luhansk menuduh tentera Rusia mengebom infrastruktur awam manakala 15,000 orang awam kekal di Severodonetsk, terutamanya di tempat perlindungan.

“Mereka tidak boleh mengambil bandar itu jadi mereka telah memutuskan untuk cuba memusnahkannya dan membuat tentera kami meninggalkan bandar itu,” kata Haidai.

Pakar perubatan sukarelawan Amerika, Dallas Anthony Casey, yang telah membantu memindahkan orang awam dari Severodonetsk berkata, serangan ke atas kawasan awam berterusan.

Presiden Volodymyr Zelensky menyifatkan keadaan di timur Ukraine sebagai amat sukar manakala tokoh-tokoh terkenal Rusia telah menunjukkan mereka bersedia untuk konflik yang berlarutan.

Setiausaha Majlis Keselamatan Nikolai Patrushev berkata, Rusia tidak mengejar tarikh akhir dan Menteri Pertahanan Sergei Shoigu telah mengakui rentak serangan semakin perlahan.

Pemimpin Ukraine itu merayu kepada negara-negara Eropah untuk menunjukkan perpaduan dalam menghadapi pencerobohan Rusia dan Menteri Luar Negeri Dmytro Kuleba menyeru Barat untuk “membunuh eksport Rusia” dengan menghentikan semua perdagangan.

Selain mengebom bandar dan bandar di timur, Rusia melancarkan serangan peluru berpandu terbesarnya ke atas bandar selatan Zaporizhzhia pada waktu subuh pada hari Rabu, membunuh seorang dan merosakkan lebih 60 rumah dan sebuah pusat membeli-belah. – BBC