MELAKA – Wartawan muda hari ini disaran mewujudkan sebuah badan induk sebagai penggerak dalam berdepan laporan berita yang semakin mencabar.

Presiden Ikatan Setiakawan Wartawan Malaysia dan Indonesia (ISWAMI), Datuk Mokhtar Hussain berkata, badan induk terbabit dilihat penting sebagai ‘payung’ kepada persatuan-persatuan wartawan lain di negara ini.

Menurutnya, Hari Wartawan Nasional 2022 (HAWANA 2022) dilihat mampu menjadi pena penggerak terhadap usaha itu sekaligus memperkasakan dunia kewartawanan yang berperanan penting dalam mengetengahkan sesuatu isu ke peringkat tertinggi.

“Maknanya, sekarang ini dah sampai masanya satu badan induk yang boleh mengangkat suara pengamal media dan usaha itu boleh digerakkan kumpulan wartawan muda dalam berdepan cabaran dunia kewartawan hari ini.

“Kita ada banyak persatuan wartawan di Malaysia, tapi tidak ada yang menjadi ‘payung’ kepada mereka sebab itu kita mesti melihat perlunya satu persatuan induk ini,” katanya pada ucapan aluan HAWANA 2022 di Hotel Hatten hari ini.

HAWANA yang disambut setiap tahun pada 29 Mei adalah pengiktirafan dan penghargaan kerajaan atas sumbangan pengamal media dalam membantu membangunkan negara dan mengukuhkan perpaduan masyarakat.

ISWAMI yang ditubuhkan pada 2009 adalah inisiatif wartawan Malaysia dan Indonesia, bertujuan untuk mengekalkan keharmonian antara kedua-dua negara serumpun.

Mengulas lanjut Mokhtar berkata, walaupun penganjuran HAWANA 2022 kali ini tidak dapat diadakan dalam skala yang besar dan diadakan di luar Kuala Lumpur apa yang lebih utama adalah bagaimana kumpulan itu mampu menghimpunkan suara wartawan.

“Ia adalah bagaimana untuk kita adakan satu kumpulan yang lebih kuat suaranya melalui satu platform yang sama menggunakan kelebihan dan kekuatan yang ada,” tambahnya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dijadual merasmikan acara kemuncak sambutan HAWANA 2022 jam 2.30 petang ini yang dijangka dihadiri lebih 500 pengamal media tempatan serta dari beberapa negara ASEAN. – MalaysiaGazette