Zuraida Kamaruddin minister PM
Zuraida Kamaruddin

SELEPAS beberapa tahun kemelut politik, kerajaan akhirnya bertenang dan keadaan perlahan-lahan kembali kepada keadaan sebelum pandemik Covid-19.

Fokus sekarang adalah untuk setiap rakyat Malaysia mengambil bahagian berikutan kesan pandemik Covid-19 dan memulihkan kehidupan kita.

Untuk melakukan ini, kita memerlukan kerajaan yang stabil yang mampu menarik lebih banyak KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) dan juga meningkatkan eksport negara kita.

Tidak dapat dinafikan Malaysia amat bergantung kepada sektor komoditinya sebagai sumber eksport utama. Pada tahun 2020 sahaja, sektor komoditi dan produk berasaskan komoditi menyumbang RM85.1 bilion kepada keluaran dalam negara kasar. Daripada jumlah itu, RM48.3 bilion disumbangkan oleh sektor minyak sawit.

Bagi kami dalam industri perladangan, minyak sawit dilihat sebagai “buah emas” dan selain daripada buah itu sendiri, setiap bahagian pokok mempunyai beberapa kegunaan.

Malah, salah satu langkah untuk membantu mengurangkan kenaikan harga ayam ialah mengurangkan makanan ayam import. Sebagai alternatif, penyelidikan telah dilakukan oleh Lembaga Minyak Sawit Malaysia untuk menggantikan makanan ayam dengan makanan ayam berasaskan minyak sawit.

Minyak sawit digunakan dalam hampir setiap industri, termasuk dalam sektor perubatan dan kami percaya ini adalah antara sebab mengapa negara Barat berasa sangat terancam oleh “buah emas” kita.

Dalam tempoh ketidaktentuan berikutan konflik Rusia-Ukraine, permintaan minyak sawit telah meningkat, yang seterusnya memberi manfaat besar kepada mereka dalam industri, terutamanya pekebun kecil.

Pekebun kecil telah berdepan dengan pelbagai cabaran dan sokongan daripada Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi telah banyak membantu kami.

Sebab itu, kami di sektor perladangan ingin menggesa perdana menteri supaya tidak memutuskan hubungan baik yang kami bina dengan menteri sekarang, Datuk Zuraida Kamaruddin

Jika seorang menteri baru masuk, dia perlu bermula dari bawah dan akan mengambil masa berbulan-bulan sebelum keadaan kembali seperti sekarang.

Kami kini mendapat manfaat daripada harga yang tinggi dan juga menteri adalah seorang wanita yang sangat berani dan berdedikasi – seorang yang tidak akan tunduk kepada tekanan dari Barat.

Kami merayu kepada perdana menteri untuk melihat di luar politik dan memberi tumpuan kepada kesejahteraan rakyat dan mengekalkan mereka yang komited dan bermanfaat kepada negara.

Tidak ada gunanya mengekalkan seseorang jika dia tidak berprestasi dan tidak berguna kepada rakyat.

Menteri Perladangan dan Komoditi semasa juga telah membantu membuka pasaran baharu untuk kami dan dengan turut menyediakan kemudahan penyimpanan untuk minyak sawit kami, kami kini dapat mengeksport lebih banyak lagi.

Bagi kami dalam industri perladangan, kami bergerak ke hadapan dan perkara terakhir yang kami perlukan ialah kapten baharu yang benar-benar tidak tahu apa-apa tentang industri kita ini.

Ir Andrew Seah
Ladang Kinta
Batu Gajah