Gambar hiasan. foto Reuters

LONDON – Arab Saudi bersedia untuk meningkatkan pengeluaran minyaknya jika pengeluaran Rusia jatuh dengan ketara kerana sekatan Barat yang dikenakan ke atasnya.

Perbincangan peningkatan segera pengeluaran minyak Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu telah dibuat dan boleh diumumkan pada mesyuarat OPEC+ Khamis, menurut laporan Financial Times yang memetik sumber.

OPEC+ terdiri daripada ahli Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum dan sekutu mereka yang diketuai oleh Rusia.

Peningkatan pengeluaran yang dijadualkan pada September akan dibawa ke hadapan pada Julai dan Ogos, kata sumber itu.

Arab Saudi, pengeluar utama dalam OPEC, sebelum ini menolak gesaan Washington untuk meningkatkan pengeluaran minyak lebih berbanding peningkatan beransur-ansur yang telah dipersetujuinya oleh ahli kumpulan OPEC+ termasuk Rusia.

Bagaimanapun, Arab Saudi bersetuju untuk mengubah pendiriannya dan meningkatkan pengeluaran untuk menstabilkan harga minyak sebagai sebahagian daripada penyatuan pentadbiran Biden, kata laporan itu, memetik orang yang terlibat dengan rundingan itu.

Negara itu juga memberi jaminan untuk akhirnya bertindak balas dengan meningkatkan pengeluaran sekiranya masalah bekalan melanda pasaran minyak, tambah laporan itu. – FT