Kebakaran hutan semakin meluas berhampiran bandar di Costa del Sol, Sepanyol pada September 2021. Foto news.sky

NEW YORK – Jumlah karbon dioksida (CO2) yang memanaskan planet di atmosfera memecahkan lagi rekod pada bulan Mei meneruskan ‘pendakian’ tanpa henti, kata saintis.

Ia kini 50 peratus lebih tinggi daripada purata pra-industri, sebelum manusia memulakan pembakaran minyak, gas dan arang batu secara meluas pada akhir abad ke-19.

Terdapat lebih banyak CO2 di atmosfera sekarang berbanding bila-bila masa dalam tempoh sekurang-kurangnya 4 juta tahun, kata Pentadbiran Lautan dan Atmosfera Kebangsaan (Noaa).

Kepekatan gas mencecah hampir 421 bahagian sejuta pada bulan Mei, puncak untuk tahun ini kerana loji kuasa, kenderaan, ladang dan sumber lain di seluruh dunia terus mengepam sejumlah besar CO2 ke atmosfera.

Pelepasan berjumlah 36.3 bilion tan pada 2021, tahap tertinggi dalam sejarah.

Apabila jumlah CO2 meningkat, planet ini terus panas, dengan kesan seperti peningkatan banjir, haba yang lebih melampau, kemarau dan kebakaran hutan yang semakin teruk yang kini dialami oleh berjuta-juta orang di seluruh dunia.

Purata suhu global kini kira-kira 1.1 darjah Celcius, lebih tinggi berbanding zaman pra-industri.

Tahap CO2 yang semakin meningkat adalah bukti kebanyakan negara mencapai sedikit kemajuan ke arah matlamat yang ditetapkan di Paris pada tahun 2015 untuk mengehadkan pemanasan kepada 1.5 darjah Celcius.

Walaupun paras CO2 turun sedikit sekitar 2020 semasa kelembapan ekonomi yang disebabkan oleh pandemik koronavirus, tidak ada kesan ke atas trend jangka panjang, kata Pieter Tans, seorang saintis kanan dengan Makmal Pemantauan Global Noaa.

Kadar peningkatan kepekatan CO2 “naik berterusan” dan ia terus meningkat pada kadar yang sama seperti yang berlaku pada dekad yang lalu, katanya. – NY Times