Mohamed Azmin Ali

KUALA LUMPUR – Persidangan Menteri-menteri ke-12 (MC12) Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) di Geneva, Switzerland telah menghasilkan pencapaian cemerlang dalam beberapa bidang utama rundingan itu.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, anggota menggunakan fleksibiliti sepenuhnya dalam bidang yang sukar bagi menghasilkan perjanjian bersejarah mengenai beberapa penyampaian utama, terutamanya Pengisytiharan dan Keputusan Menteri mengenai Respons WTO terhadap Pandemik Covid-19 dan Kesediaan untuk PandemiK Masa Depan serta Tindak Balas Kecemasan terhadap Ketidakamanan Makanan.

Pencapaian lain termasuk Pengecualian Pembelian Makanan Program Makanan Sedunia (WFP) daripada Larangan atau Sekatan Eksport, Perjanjian Subsidi Perikanan, lanjutan moratorium e-dagang untuk transaksi rentas sempadan, serta pengecualian peruntukan tertentu dalam perdagangan berkaitan Perjanjian Hak Harta Intelek (TRIPs) untuk menangani ketidaksamaan vaksin.

Menurut Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), ia merupakan peristiwa penting bagi Persidangan Menteri-menteri WTO sejak Persidangan Menteri-menteri Bali kesembilan pada 2013.

Dalam satu kenyataan di sini, Mohamed Azmin berkata, selepas lebih 20 tahun merundingkan disiplin membendung subsidi perikanan yang memudaratkan, dunia menyaksikan Perjanjian Subsidi Perikanan pertama yang dinanti-nantikan tidak lama lagi.

”Malaysia mengalu-alukan kesimpulan perjanjian ini yang melarang sokongan untuk penangkapan ikan yang tidak sah, tidak dilaporkan dan tidak terkawal, melarang sokongan untuk penangkapan ikan yang tidak mampan dalam stok yang terlebih menangkap, serta mengekang subsidi di kawasan lebihan kapasiti dan penangkapan ikan berlebihan dengan menamatkan subsidi untuk menangkap ikan di laut lepas yang tidak terkawal.

“Menjadi harapan kami dapat menguruskan sumber marin yang semakin berkurangan, selaras dengan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 2030, yang, dalam jangka panjang, boleh memberi manfaat kepada industri perikanan kita,” katanya.

Mengenai Deklarasi Menteri mengenai Respons WTO terhadap Pandemik Covid-19 dan Kesediaan untuk Pandemi Masa Depan, Mohamed Azmin berkata, anggota komited untuk memastikan sebarang langkah yang direka untuk menangani Covid-19 mesti disasarkan, telus dan sementara.

”Pada 13 Jun, saya menegaskan semula sokongan padu Malaysia terhadap usaha dan komitmen terhadap Deklarasi Menteri, termasuk penerimaan hasil pada TRIPs yang menunjukkan bahawa ahli kini boleh bertindak secara kolektif untuk menangani ketidaksamaan vaksin,” katanya.

Tambahnya, sebagai tindak balas kepada krisis keselamatan makanan global, Malaysia mengalu-alukan komitmen ahli untuk menjadikan perdagangan dalam input makanan dan pertanian lebih mudah diramal dan harga kurang tidak menentu.

Ini boleh dicapai melalui penerimaan pakai Keputusan Menteri mengenai Pengecualian Pembelian Makanan WFP daripada Larangan atau Sekatan Eksport dan Deklarasi Menteri mengenai Tindak Balas Kecemasan terhadap Ketidakamanan Makanan.

”Saya juga menggesa ahli WTO untuk membuat kemajuan konkrit ke arah mencapai sistem perdagangan pertanian yang adil dan berorientasikan pasaran,” tambahnya.

Malaysia juga menyokong keputusan untuk mengekalkan amalan semasa tidak mengenakan duti kastam ke atas penghantaran elektronik sehingga MC13.

Sehubungan itu, katanya, ahli telah bersetuju untuk menghidupkan semula kerja di bawah ‘Program Kerja mengenai e-Dagang’ untuk mempromosikan pendigitalan dan penggunaan penyelesaian digital, memandangkan cabaran yang ditimbulkan oleh wabak itu.

Beliau berkata, keputusan itu menghargai peranan penting WTO dalam menghantar isyarat positif kepada komuniti perniagaan.

“Saya memuji pengerusi MC12, Timur Suleimenov, Timbalan Ketua Staf Pertama Presiden Kazakhstan, dan ketua pengarah WTO Dr Ngozi Okonjo-Iweala atas kepimpinan cerdik dan dedikasi mereka dalam membawa ahli ke meja rundingan ke arah mencapai kata sepakat dalam bidang rundingan yang sukar,” katanya.

Mohamed Azmin berkata, usaha tanpa henti dan kerja keras oleh fasilitator menteri dan pengerusi kumpulan perunding juga memainkan peranan penting dalam mencapai hasil seimbang yang boleh diterima oleh semua 164 anggota WTO.

Persidangan Menteri-menteri seterusnya dijangka diadakan pada Disember 2023. – MalaysiaGazette