Zuraida Kamaruddin

Saudara pengarang,

Semua pengundi tahu bahawa pilihan raya umum akan datang adalah satu di mana tiada satu parti pun yang boleh menguasai majoriti.

Tiada parti politik tunggal boleh menguasai majoriti dan kerajaan hanya boleh dibentuk berikutan persetujuan tertentu antara parti yang menang majoriti dan yang lebih kecil.

Oleh itu, di sinilah bahagian yang sukar kerana pemenang majoriti mesti sangat berhati-hati dan pasti dengan siapa mereka membentuk persefahaman.

Saya terkejut membaca laporan semalam di mana Ketua Bersatu Ampang, Mohd Isa Mohd Saidi sebenarnya boleh “mengugut atau menasihati” perdana menteri kita berhubung kedudukan Kabinet Datuk Zuraida Kamaruddin.

Mohd Isa secara terbuka berkata, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mesti memecat seorang menteri daripada UMNO jika beliau mahu mengekalkan Zuraida.

Adakah Mohd Isa buta atau sengaja buat tidak sedar? Semua orang tahu Bersatu adalah parti yang paling ramai menteri berprestasi rendah namun beliau berani melemparkan kenyataan ini kepada perdana menteri kita.

Bolehkah sesiapa memberitahu saya apa yang telah disumbangkan oleh menteri dari Bersatu kepada negara? Tidak perlu saya sebutkan nama di sini kerana semua orang tentu masih mengenali “Doraemon and gang”.

Malah menteri yang terlibat dalam skandal seks daripada Bersatu masih belum membersihkan namanya secara terbuka.

Parti politik yang lebih kuat dan berwibawa perlu berhati-hati terhadap serigala berbaju biri-biri ini yang akan melakukan apa sahaja untuk mencari pakatan untuk pilihan raya umum yang akan datang.

Pilihan raya umum akan datang mesti berfungsi sebagai proses pembersihan untuk kita, pengundi dan kita mesti memastikan kita menyingkirkan semua yang tidak menjalankan tugasnya.

Sama ada perdana menteri kita perlu mengekalkan Zuraida atau tidak adalah budi bicaranya.

Saya yakin Ismail Sabri tidak memerlukan pemimpin bahagian Bersatu untuk memberitahunya apa yang perlu dilakukan.

”Bersihkan halaman belakang anda sendiri terlebih dahulu sebelum anda berfikir untuk cuba membersihkan halaman orang lain”.

Ir Abdul Rahim Hussein
Shah Alam