Singapura
Bandar raya Singapura.

SINGAPURA – Singapura melaporkan jumlah jangkitan Covid-19 harian tertinggi dalam tempoh lebih tiga bulan, semalam, menurut laman web Kementerian Kesihatan.

Negara itu mencatatkan 11,504 kes baharu Covid-19, yang mana 10,732 adalah jangkitan tempatan dan 772 kes diimport – lebih dua kali ganda daripada 5,309 kes pada hari Isnin dan merupakan jumlah jangkitan tertinggi sejak 22 Mac yang merekodkan 13,166 kes.

Terdapat 437 pesakit dimasukkan ke hospital, dengan sembilan dimasukkan di unit rawatan rapi dan 36 memerlukan alat bantuan pernafasan, setakat tengah hari semalam.

Bilangan kes jangkitan harian cenderung lebih tinggi pada hari Selasa berbanding hari lain kerana lebih ramai orang bersosial pada hujung minggu.

Menteri Kesihatan Ong Ye Kung dalam ucapan di Persidangan Keselamatan Kesihatan Global hari ini berkata, walaupun Singapura berada dalam “kedudukan relatif stabil” untuk Covid-19, orang ramai harus berwaspada kerana wabak itu belum berakhir.

Lonjakan tempatan dipacu oleh sub-varian BA.4 dan BA.5 Omicron, kata Ong, yang menjangkakan lebih banyak gelombang virus, didorong oleh varian baharu dalam tempoh terdekat.

Timbalan Perdana Menteri Lawrence Wong berkata, kerajaan tidak boleh menolak sekatan Covid-19 lagi kerana kes melonjak kembali walaupun pihak berkuasa menjangkakan untuk “melalui gelombang ini” tidak perlu berbuat demikian, lapor Straits Times. – Bloomberg