Seorang petugas memakai sut PPE melakukan kerja-kerja merawat pesakit Covid-19 di Hospital Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 08 APRIL 2020.

Saudara pengarang,

Anak saya baru pulang selepas lawatan kerja ke negara jiran.

Kami bersyukur kepada Tuhan atas kepulangannya dengan selamat kerana semasa berada di sana, beliau mengalami kemalangan kecil semasa dalam perjalanan teksi dan berada di hospital selama dua hari.

Nasib baik, rakan sekerjanya sentiasa menghubungi kami dan kami juga dapat berkomunikasi dengannya sepanjang 48 jam dia berada di hospital.

Sebelum mendengar pengalamannya, saya akui saya antara lain yang kerap merungut tentang hampir semua perkara di negara kita.

Walau bagaimanapun, selepas mendengar apa yang dialami anak saya berikutan kemalangannya di negara jiran, saya mesti mengatakan bahawa kami sangat bersyukur dan berterima kasih dengan apa yang kami ada di Malaysia.

Menurut anak saya, hospital awam dan penjagaan kesihatan kita adalah seperti hotel lima bintang jika dibandingkan dengan banyak negara lain.

Selain itu, kami bertuah kerana dapat menikmati penjagaan kesihatan percuma di Malaysia kerana ramai di antara kami tidak mempunyai wang mahupun perlindungan insurans yang diperlukan untuk penjagaan kesihatan swasta.

Bagaimanapun, ini bukanlah senario di kebanyakan negara Asia yang lain. Penjagaan kesihatan adalah sangat mahal dan hospital tidak merawat anda melainkan anda mempunyai wang atau insurans penjagaan kesihatan.

Inilah yang berlaku kepada anak saya. Apabila dia dikejarkan ke hospital oleh rakan sekerjanya, perkara pertama yang mereka tanya ialah bagaimana dia akan membayar bil.

Hanya selepas mereka meyakinkan pihak hospital bahawa mereka mampu membayar bil, seorang doktor merawat anak saya.

Ini bukan keadaan di hospital awam kita.

Juga, jika kita merungut tentang inflasi di sini, sudah tentu ia jauh berbeza daripada apa yang dialami oleh negara lain.

Laporan terbaru mengatakan kerajaan di sini menyerap RM77.3 bilion subsidi, yang secara perbandingannya sangat besar, terutama pada masa seperti ini.

Fenomena Global

Apa yang berlaku di Malaysia ini adalah fenomena global dan tidak adil untuk kita menuding jari kepada sesiapa.

Sejak wabak Covid-19 melanda, ramai di antara kita bersyukur kerana bantuan daripada kerajaan, apatah lagi penjagaan kesihatan dan vaksin percuma.

Adalah malang bahawa pada masa ekonomi kita bermula pulih, seluruh dunia pada masa yang sama melalui tempoh yang buruk, diburukkan lagi oleh perang Rusia-Ukraine.

Kadar inflasi kita setakat Mei 2022 ialah 2.8 peratus, manakala di Brunei 3.2 peratus, Indonesia 3.56 peratus, Filipina 5.4 peratus dan Singapura 5.6 peratus.

Inflasi Thailand berada pada 7.1 peratus, manakala Kemboja 7.2 peratus.

Jika bukan kerana subsidi kerajaan, kadar inflasi Malaysia mungkin 11.4 peratus, meletakkan kita hampir di bahagian bawah carta kadar inflasi di seluruh dunia.

Kita tidak boleh kritis tentang segala-galanya, tetapi perlu praktikal dan juga bersyukur dengan apa yang kita ada.

Subsidi memainkan peranan yang besar dalam ekonomi kita dan jika tidak kerana langkah kerajaan ini, negara kita mungkin akan dilanda huru-hara.

Selain subsidi, kerajaan baru-baru ini juga meningkatkan pemberian tunai Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) kami untuk kumpulan B40.

Isi rumah di bawah kategori akan diberi tambahan RM100 manakala belia yang belum berkahwin akan mendapat tambahan RM50.

Ini menjadikan jumlah pembayaran BKM yang boleh diperolehi isi rumah tahun ini mencecah RM2,500.

Kita perlu melihat di luar aspek negatif dan mendapatkan gambaran yang lebih jelas yang sebenarnya akan membuka mata kita kepada realiti sesuatu.

Kita tidak boleh membiarkan diri kita diselubungi oleh apa yang orang lain katakan dan mesti belajar menghargai apa yang kita ada, yang pastinya lebih baik daripada orang lain.

Selepas mendengar pengalaman anak saya, saya mesti mengatakan saya benar-benar bersyukur berada di sini di Malaysia dan dibawah kerajaan pimpinan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Norhayati Sharuddin
Taman Permai
Seremban