Bas lama dengan kadar pelepasan ekzos yang tinggi akan disita di pintu masuk ke Makkah. Foto Saudi Gazette

MAKKAH – Kementerian Haji dan Umrah telah mengarahkan perkhidmatan haji domestik yang menyediakan syarikat dan pertubuhan supaya tidak meletakkan pelekat ‘VIP’ pada bas yang digunakan untuk mengangkut jemaah ketika menunaikan ibadah haji.

Kementerian juga mengarahkan kapasiti setiap bas tidak melebihi jumlah jemaah yang diperuntukkan dan perlu ada satu bas simpanan untuk setiap 500 jemaah.

Arahan ini terkandung dalam manual prosedur kawal selia yang dikeluarkan oleh kementerian untuk syarikat dan pertubuhan perkhidmatan haji domestik.

Penyedia perkhidmatan sepatutnya telah mendapatkan permit untuk kemasukan bas berlesen ke Tapak Suci.

Bas-bas dikehendaki menjalankan pemeriksaan berkala. Ia juga tidak dibenarkan sama sekali untuk menyewa bas dari luar negara ini dalam apa jua keadaan.

Malah, bas-bas juga tidak boleh digunakan untuk tujuan pengangkutan domestik penumpang antara bandar atau dalam kawasan suci, selain daripada pengangkutan jemaah yang ditetapkan.

Kementerian juga menyatakan semua bas lama dengan kadar pelepasan ekzos yang tinggi akan disita di pintu masuk ke Makkah.

Polis trafik akan mengesahkan, melalui peranti mudah alih, nisbah ekzos bas tersebut dan berdasarkan itu, kenderaan itu akan disita atau penalti untuk pelanggaran akan dikenakan terhadapnya.

Bagi bas seumpama itu yang terletak di dalam Makkah, ia akan disimpan di lokasi dan tidak membenarkan bergerak keluar bagi mengelakkan pencemaran yang disebabkan oleh mereka kepada alam sekitar.

Arahan dalam manual itu juga termasuk mengenal pasti jemaah domestik, yang akan dibawa oleh setiap bas berlesen dan menulis nama mereka dalam penyata pengangkutan yang mengandungi data peribadi jemaah, serta nombor permit haji, nama syarikat atau pertubuhan yang menyediakan perkhidmatan dan nombor lesennya.

Setiap bas hendaklah membawa satu salinan asal dan dua salinan foto penyata pengangkutan automatik dengan cop meterai pertubuhan itu.

Penyata ini hendaklah dihantar di pintu masuk ke Makkah selepas memastikan ia termasuk data berikut – nama jemaah haji, nombor permit hajinya, nama syarikat atau pertubuhan yang berkontrak, jenis dan model kenderaan, nombor plat dan nama pemandu. – Saudi Gazette