Sektor pelancongan semakin pulih selepas kerajaan menarik semula sekatan pergerakan.

KUALA LUMPUR – Pasaran pekerjaan Malaysia telah merekodkan pertumbuhan permintaan sebanyak 31% pada Jun lalu, menunjukkan peningkatan dalam asas tahunan.

Malah, sebilangan segmen yang paling teruk terjejas akibat Covid-19 telah menunjukkan tanda-tanda kebangkitan semula, menurut Indeks Pekerjaan Monster (MEI).

Peningkatan sebanyak 15% telah didaftarkan untuk aktiviti pengambilan pekerja sejak enam bulan lalu, manakala pertumbuhan bulan ke bulan bertambah baik pada 5%, mengunjurkan permintaan berterusan dalam pasaran pekerjaan.

Walaupun dua tahun sekatan ke atas aktiviti awam, kenaikan harga dan krisis buruh semasa, industri runcit di Malaysia telah bergerak ke arah pemulihan dengan pertumbuhan 321% tahun ke tahun dalam aktiviti pekerjaan pada Jun 2022.

Selain itu, jualan runcit dalam negara diunjurkan berkembang pada kadar 25.7% pada suku semasa mengikut persatuan runcit Malaysia.

Walaupun negara telah menyaksikan beberapa penutupan runcit berikutan wabak itu, sentimen pengguna melonjak tinggi, mempamerkan prospek positif untuk segmen ini pada bulan-bulan akan datang.

Mengulas mengenai trend pekerjaan untuk Jun 2022, Ketua Pegawai Eksekutif, Monster.com di Asia Pasifik dan Teluk, Sekhar Garisa berkata, syarikat hari ini meningkatkan permintaan mereka untuk tenaga kerja bersedia masa depan yang mengutamakan digital, di tengah-tengah krisis bakat yang berterusan di peringkat global.

Pekerjaan di Malaysia telah kembali dan beberapa industri perniagaan sudah berada pada tahap pra-pandemi dengan pemulihan kukuh terutamanya merentasi segmen yang sangat terkesan seperti pelancongan hospitaliti dan peruncitan.

”Dengan pengaturan kerja yang fleksibel semakin popular dalam pasaran kerja, kami optimis untuk menyaksikan pertumbuhan dan daya tahan pada bulan-bulan akan datang,” katanya.

Mengikuti sektor peruncitan, segmen hospitaliti (naik 65%) juga menyaksikan aliran masuk besar dalam permintaan untuk profesional dalam industri pelancongan dan pengembaraan dengan kadar penemburan hampir peringkat sebelum prapandemik.

”Dengan sentimen perniagaan bertambah baik dan perjalanan syarikat penerbangan semakin meningkat, sektor pelancongan di negara ini pastinya telah melonjak, seiring pertambahan permintaan untuk bakat mahir.

Sektor logistik, kurier/pengangkutan/fret, penghantaran, perkapalan/marin naik 51 peratus, juga mencatatkan lonjakan besar dalam aktiviti pengambilan pekerja, diikuti dengan pendigitalan pantas dalam perkhidmatan perbankan, kewangan dan insurans naik 32 peratus.

Sektor lain yang mencatat pertumbuhan yang menjanjikan pada bulan Jun termasuk sektor pengeluaran/pembuatan, automotif dan sampingan (naik 4 peratus), teknologi maklumat, telekom/penyedia perkhidmatan internet, penyumberan proses perniagaan/perkhidmatan teknologi maklumat (naik 5 peratus), pengiklanan, penyelidikan pasaran, perhubungan awam, media dan hiburan (naik 16 peratus) dan kejuruteraan, pembinaan dan hartanah (naik 19 peratus).

Merentasi peranan, pasaran pekerjaan Malaysia mempamerkan permintaan maksimum untuk profesional dalam hospitaliti & pengembaraan (meningkat 162 peratus) didorong oleh penyambungan semula perjalanan dari negara jiran, ditambah dengan pelancongan domestik yang kukuh.

Menariknya, kesemua sembilan fungsi yang dipantau oleh MEI menyaksikan pertumbuhan positif sepanjang Jun 2022 mengunjurkan kemasukan permintaan yang besar untuk pasaran.

Memandangkan prestasi runcit yang mengagumkan, peranan dalam perkhidmatan pelanggan (naik 79 peratus) meningkat, diikuti oleh perisian, perkakasan, telekom (naik 58 peratus). kewangan & akaun (naik 52 peratus) dan jualan & pembangunan perniagaan (naik 41 peratus) juga mencatatkan peningkatan. – MalaysiaGazette