Peserta hadir demonstrasi ke Himpunan Turun Harga Barang di jalan raya sebagai tanda protes terhadap kerajaan dengan mengemukakan tuntutan potong gaji menteri, kekalkan harga subsidi dan kawalan harga barang ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di hadapan Kompleks Sogo, Kuala Lumpur. Foto AMIRUL SHAUFIQ, 23 JULAI 2022.

KUALA LUMPUR – Polis memanggil seramai 30 individu termasuk penganjur perhimpunan #Turun untuk diambil keterangan.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Noor Dellhan Yahaya berkata, individu yang dipanggil untuk hadir pada esok dan Selasa itu akan dimaklumkan identiti mereka selepas polis selesai merakamkan keterangan masing-masing.

“Polis akan melengkapkan kertas siasatan sebelum sebarang tindakan lanjut akan diambil,” katanya ringkas ketika dihubungi Bernama hari ini.

Semalam, Bernama melaporkan polis membuka satu kertas siasatan mengikut Seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman 2012 terhadap perhimpunan tersebut yang diadakan di hadapan sebuah pusat beli-belah di Jalan Tuanku Abdul Rahman di sini.

Perhimpunan yang diadakan semalam dihadiri kira-kira 100 individu terdiri daripada mahasiswa serta ahli politik, dipercayai tidak mematuhi peruntukan undang-undang. – BERNAMA