Gambar hiasan

SINGAPURA – Tujuh daripada 10 pekerja Singapura mahukan empat hari bekerja dalam seminggu untuk membantu mereka mencapai keseimbangan yang lebih baik dalam kehidupan mereka, lapor Straits Times Isnin yang memetik tinjauan yang dijalankan oleh Milieu Insight.

Beberapa syarikat di Singapura sudah pun melakukan percubaan untuk bekerja dengan masa lebih pendek, menurut laporan itu.

PropertyGuru Group Ltd yang tersenarai di New York memberi lebih banyak hari rehat kepada kakitangan, begitu juga dengan perniagaan yang lebih kecil termasuk rangkaian kedai gunting rambut Sultans of Shave dan P Dental.

Pengaturan pekerjaan yang fleksibel telah menjadi perhatian sejak beberapa tahun kebelakangan ini, selepas pandemik Covid-19 memaksa berjuta-juta orang bekerja dari rumah.

Dalam percubaan selama enam bulan, 70 syarikat di United Kingdom kini membenarkan kakitangan bekerja selama empat hari seminggu tanpa pengurangan gaji.

Persekutuan Majikan Nasional Singapura akan memerhatikan keputusan perbicaraan di United Kingdom tetapi tidak akan menyokongnya, Straits Times memetik kenyataan Pengarah Eksekutif SNEF, Sim Gim Guan sebagai berkata.

“Tiada satu pengaturan kerja yang boleh digunakan untuk semua jenis pekerjaan di semua tempat (kerja),” ujarnya. – MalaysiaGazette