petrol
Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak jatuh pada hari Isnin, berlegar hampir paras terendah beberapa bulan kerana kebimbangan kemelesetan bakal menjejaskan prospek permintaan.

Kejatuhan itu turut dipacu oleh pemulihan perlahan dalam import minyak mentah China bulan lepas.

Niaga hadapan minyak mentah Brent turun AS$0.74 atau 0.8 peratus, kepada AS$94.18 setong menjelang 0039 GMT.

Harga bulan hadapan mencecah paras terendah sejak Februari minggu lalu, jatuh 13.7 peratus dan mencatatkan penurunan mingguan terbesar sejak April 2020.

Minyak mentah Amerika Syarikat, West Texas Intermediate berada pada AS$88.34 setong, turun AS$0.67 atau 0.8 peratus, meneruskan kerugian selepas kejatuhan 9.7 peratus minggu lepas.

China, pengimport minyak mentah utama dunia, mengimport 8.79 juta tong sehari minyak mentah pada Julai, meningkat daripada paras terendah empat tahun pada Jun, tetapi masih 9.5 peratus lebih rendah berbanding setahun lalu, menurut data kastam.

Loji penapisan China menurunkan stok simpanan di tengah-tengah harga minyak mentah tinggi dan margin domestik yang lemah walaupun eksport keseluruhan negara itu mendapat momentum.

Mencerminkan permintaan petrol Amerika Syarikat yang lebih rendah dan apabila strategi sifar Covid-19 China mendorong pemulihan lebih jauh, ANZ menurunkan unjuran semula permintaan minyak untuk 2022 dan 2023 masing-masing sebanyak 300,000 dan 500,000 tong sehari.

Permintaan minyak untuk tahun 2022 kini dianggarkan meningkat sebanyak 1.8 juta tong sehari tahun ke tahun dan menetap pada 99.7 juta tong sehari, hanya singkat daripada paras tertinggi sebelum pandemik, kata bank itu.

Eksport minyak mentah dan minyak Rusia terus mengalir walaupun terdapat sekatan yang akan berlaku daripada Kesatuan Eropah yang akan berkuat kuasa pada 5 Disember.

Di Amerika Syarikat, firma tenaga mengurangkan bilangan pelantar minyak paling banyak minggu lepas sejak September, penurunan pertama dalam 10 minggu.

Sektor tenaga AS menerima rangsangan selepas Senat pada Ahad meluluskan rang undang-undang berjumlah AS$430 bilion untuk memerangi perubahan iklim, antara isu lain. – Reuters