Melon Manis Terengganu (MMT) yang terdapat di Pavillion Negeri Terengganu sempena Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro-Pelancongan Malaysia (MAHA) 2022 di MAEPS Serdang, Selangor. Foto AFFAN FAUZI, 12 OGOS 2022.

SERDANG – Meskipun telah mula diperkenalkan sejak tahun 2015, namun sehingga kini masih ramai yang tidak mengetahui kewujudan buah Melon Manis Terengganu (MMT).

Buah yang menjadi ikon di negeri berkenaan tidak akan dapat dilihat ditanam di negeri-negeri lain.

Eksekutif Pembangunan Usahawan Terengganu Agrotech Development Corporation Sdn Bhd (TADC), Hakimuddin Islah Zaimuddin berkata, buah tersebut hanya ditanam di Terengganu kemudian di jual di negeri-negeri lain.

Uniknya buah berkenaan berbanding buah melon yang lainĀ  kerana warnanya kuning terang setelah mencapai tempoh matang selain teksturnya yang lebih rangup dan manis.

Hakimuddin Islah Zaimuddin memperkenalkan Melon Manis Terengganu (MMT) yang dipamerkan di Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro-Pelancongan Malaysia (MAHA) 2022 di MAEPS Serdang, Selangor. Foto AFFAN FAUZI, 12 OGOS 2022.

“MMT ini mula diperkenalkan sejak tahun 2015, ia dijadikan sebagai icon buah Terengganu selepas percubaan kacukan sebanyak tujuh buah.

“Warnanya kuning apabila masak, mengambil masa selama 60 hingga 65 hari untuk matang dan sedia untuk dimakan,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Sebagai rekod, MMT merupakan buah yang dihasilkan khas untuk industri pertanian Terengganu.

Ia bukan sahaja memiliki rasa yang manis dan struktur buah yang rangup malah ia juga mempunyai khasiat tersendiri termasuk bersifat antioksida, baik untuk kesihatan kulit, menguatkan antibodi badan, mengandungi vitamin A dan C. – MalaysiaGazette