Zuraida Kamaruddin minister PM
Zuraida Kamaruddin

KUALA LUMPUR – Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK) menggalakkan pemilik ladang untuk memberikan latihan semula kemahiran dan peningkatan kemahiran dalam kalangan pekerja warga tempatan, selain mengamalkan pengurusan tenaga buruh dengan baik yang penting untuk mengekalkan pekerja-pekerja asing digajikan mereka.

Menterinya, Datuk Zuraida Kamaruddin berkata, ia adalah cadangan yang boleh dilaksanakan untuk penyelesaian jangka panjang.

Menurut beliau, dasar pengurusan tenaga buruh yang baik bukan sahaja dapat menggelakkan pekerja asing yang digajikan mereka daripada melarikan diri.

Malah ia juga membolehkan majikan mengelakkan risiko terlibat dalam isu-isu berkaitan buruh paksa dan pemerdagangan manusia, yang dilihat boleh menjejaskan urusan eksport bagi tempoh jangka masa panjang.

”KPPK menyambut baik persetujuan dilakukan oleh Indonesia atas keputusan membenarkan semula kemasukan pekerjanya ke Malaysia yang telah berkuat kuasa sejak 1 Ogos 2022 lalu, selepas menarik balik sekatan sebelum itu, yang dibuat berikutan kebimbangan mengenai isu berkaitan hak-hak pekerja warganegaranya.

Oleh itu, KPPK berharap proses berkenaan diselaraskan secara berperingkat kepada platform digital sepenuhnya dan seboleh-bolehnya tanpa melibatkan penggunaan tenaga manusia,” katanya dalam kenyataan di sini.

Tambahnya, kementerian itu ambil maklum akan kebimbangan Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) mengenai risiko negara kehilangan hasil sehingga RM21 bilion pada tahun 2021 dan dijangka meningkat kepada RM28 bilion pada tahun ini sekiranya pekerja asing tidak dibawa masuk dengan segera.

Isu kekurangan pekerja asing bermula susulan penutupan sempadan negara disebabkan pelaksanaan beberapa peringkat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ketika pandemik Covid-19 memuncak dan meruncing sehingga menjejaskan proses menuai hasil di ladang-ladang seluruh negara.

Bagaimanapun, menurut Zuraida, KPPK tidak akan berkompromi dalam isu-isu berkaitan buruh paksa di dalam negara serta Malaysia akan terus mematuhi garis panduan ditetapkan dalam Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO).

Bahkan, terus menyokong Pelan Tindakan Nasional Berhubung Buruh Paksa (NAPFL) yang dibangunkan dalam usaha menangani serta membasmi isu buruh paksa dalam negara.

”Kementerian yakin usaha-usaha murni yang digerakkan ketika ini dapat membantu menggerakkan kempen ‘Gerakan Global untuk Memperjuangkan Kebaikan Minyak Sawit ’atau ‘The Global Movement to Champion the Goodness of Palm Oil’ yang
antara lain bertujuan meneroka dan menembusi pasaran-pasaran baharu serta meningkatkan eksport minyak sawit negara kita,” ujarnya. – MalaysiaGazette