Gambar hiasan

ISLAMABAD – Sekurang-kurangnya 20 orang maut dan enam lagi cedera selepas sebuah bas penumpang bertembung dengan sebuah kapal tangki minyak berhampiran daerah Jalalpur Pirwala di wilayah Punjab timur Pakistan, lapor media tempatan.

Menurut laporan, kemalangan di lebuh raya pada awal pagi Selasa itu berlaku apabila kedua-dua kenderaan bertembung dan terbakar, mengakibatkan 18 penumpang maut di tempat kejadian, lapor Xinhua.

Polis lebuh raya dan pasukan penyelamat tiba di lokasi kejadian dan memulakan operasi menyelamat, kata media tempatan.

Dalam operasi itu, lapan orang yang cedera dikejarkan ke hospital namun dua daripada mangsa meninggal dunia ketika menerima rawatan, menurut media tempatan, sambil menambah 18 mayat ditemui daripada rangka bas itu.

Pekerja penyelamat memberitahu media bahawa 26 penumpang bas termasuk pemandu dan konduktor, sedang dalam perjalanan dari Lahore, Punjab ke bandar pelabuhan Karachi di selatan negara itu.

Kemalangan jalan raya kerap berlaku di Pakistan, terutamanya disebabkan oleh kenderaan yang tidak diselenggara dengan baik, jalan yang rosak serta kecuaian dalam mematuhi amalan keselamatan jalan raya. – BERNAMA