Imran Khan. foto SYAFIQ AMBAK, 04 FEBRUARI 2020.

ISLAMABAD – Polis Pakistan melakukan siasatan terhadap bekas Perdana Menteri, Imran Khan.

Imran telah dituduh membuat ugutan terhadap polis dan badan kehakiman dalam ucapan politiknya pada Sabtu lalu.

Ketegangan memuncak di negara ini, dengan penyokong bekas pemimpin itu berkumpul di luar rumahnya berikrar untuk “mengambil alih” jika dia ditangkap.

Sejak digulingkan daripada kuasa pada April lalu, Imran telah menjadi pengkritik lantang terhadap kerajaan dan tentera negara itu.

Polis membuka siasatan terhadapnya selepas pemain kriket yang bertukar menjadi ahli politik itu menuduh pihak berkuasa menyeksa pembantu rapatnya, yang ditahan di bawah tuduhan menghasut.

Dalam ucapan awam pada hari Sabtu, Imran mengecam ketua polis Islamabad dan seorang hakim wanita atas penahanan dan dakwaan penganiayaan terhadap rakan partinya.

“Anda juga harus bersedia kerana kami akan mengambil tindakan terhadap anda,” katanya dalam ucapan itu, merujuk kepada pasangan itu secara langsung.

Penyiasat polis berkata, Imran mungkin telah melanggar akta antikeganasan negara kerana didakwa membuat ugutan terhadap pegawai negeri.

Beratus-ratus penyokong bekas perdana menteri itu berkumpul di luar rumahnya di Islamabad selepas berita mengenai penyiasatan itu tersebar, berikrar untuk “mengambil alih” ibu negara jika polis cuba menahannya.

Polis yang hadir di tempat kejadian berkata, mereka berada di sana bukan untuk menangkap bekas pemimpin itu, tetapi untuk menjaga undang-undang dan ketenteraman.

Siasatan itu dibuat pada masa ketegangan yang semakin meningkat antara kerajaan Pakistan dan Imran, yang digulingkan daripada kuasa pada April dalam undi tidak percaya.

Sejak itu, bekas pemimpin itu telah menjelajah ke seluruh negara negara untuk menyampaikan beberapa siri ucapan yang menggesa pilihan raya baharu dan mengkritik hebat kedua-dua kerajaan dan tentera.

Pada hari Sabtu, pengawal selia media Pakistan mengumumkan saluran televisyen akan diharamkan daripada menyiarkan ucapannya secara langsung.

Beliau mendakwa ucapan Imran menimbulkan kebencian terhadap institusi negara.

Imran pula mendakwa kerajaan cuba menapisnya.

Pada Ahad, beliau mengkritik larangan itu pada satu lagi perhimpunan politik di bandar Rawalpindi.

“Apakah jenayah yang telah dilakukan oleh Imran Khan? Saya tidak akan menerima kumpulan pencuri ini,” katanya kepada penyokongnya.

Imran kemudiannya menuduh kerajaan menyekat akses kepada YouTube pada pertengahan ucapan dalam usaha menghalang orang ramai daripada mendengarnya secara langsung.

Walaupun digulingkan daripada kuasa dalam undi tidak percaya awal tahun ini, Imran masih mengharapkan sokongan ramai pengundi Pakistan.

Bulan lalu, parti PTI mengejutkan pesaingnya dengan mengawal perhimpunan wilayah penting di Punjab, menewaskan parti PML-N dalam apa yang dijangka menjadi kemenangan mudah bagi mereka.

Ramai yang melihat kemenangan pilihan raya kecil Julai sebagai isyarat populariti Imran yang berterusan di peti undi – dan gambaran awal tentang apa yang boleh berlaku jika pilihan raya awal diadakan.

Ahli politik berkarisma itu dipilih sebagai perdana menteri pada 2018, tetapi tidak sefahaman dengan tentera Pakistan menjelang akhir tempoh perkhidmatannya.

Selepas beberapa siri pembelotan, Imran kehilangan majoriti di Parlimen. – BBC