Mentega jenama Lurpak. Foto Bloomberg

COPENHAGEN – Pembuat mentega jenama Lurpak menjangkakan harga tenusu kekal tinggi berikutan penurunan dalam pengeluaran susu global dan kos yang melambung tinggi.

Arla melaporkan kenaikan jualan sebanyak 17% dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini didorong oleh kenaikan harga yang ketara.

Pembeli baru-baru ini melahirkan rasa terkejut kerana harga Lurpak seberat 750g melepasi £7 di beberapa pasar raya.

Arla, pembekal susu segar dan krim terbesar di United Kingdom berkata, perang Ukraine telah menaikkan kos petani.

Rusia dan Ukraine adalah antara pengeksport baja dan makanan haiwan terbesar di dunia tetapi pencerobohan Kremlin telah mengganggu bekalan, menyebabkan kenaikan harga.

Harga bahan api sudah meningkat apabila permintaan tenaga meningkat selepas sekatan Covid-19 dilonggarkan tetapi perang telah menjadi keadaan lebih buruk sekatan dan gangguan teruk pada penghantaran.

Kenaikan harga makanan mendorong kadar inflasi UK – kadar kenaikan harga – ke paras tertinggi empat dekad sebanyak 10.1% pada bulan Julai sebahagian besarnya disebabkan oleh makanan ruji seperti susu, keju, telur dan roti.

Arla, yang merupakan syarikat tenusu kelima terbesar di dunia berkata, ia telah meningkatkan harga susu prabayar kepada penternaknya berikutan peningkatan kos ketara yang mereka tanggung.

Bagaimanapun, ia berkata, “ini masih belum memperoleh peningkatan dalam pengeluaran susu disebabkan kenaikan berterusan dan ketara pada kos di ladang dan ketidaktentuan yang ditimbulkan oleh keadaan pasaran global”.

Syarikat itu menjangkakan separuh kedua tahun itu “lebih mencabar” disebabkan tekanan inflasi yang berterusan dan pergolakan politik.

Pada separuh pertama tahun kewangannya, jualan meningkat kepada €6.3 bilion (£5.3 bilion) manakala keuntungan sebelum cukai meningkat sebanyak 9% kepada €230 juta.

Arla berkata, pengeluaran susu global dijangka terus menurun dan “menyumbang kepada harga tenusu tinggi yang berterusan”, berkemungkinan akan mengurangkan lagi penggunaan.

Selepas prestasi kukuh semasa wabak yang didorong oleh peningkatan penggunaan di rumah, syarikat itu berkata, pertumbuhan untuk produk berjenamanya seperti Lurpak adalah tidak berubah kerana pengguna sudah kurang membeli tetapi memilih produk yang lebih murah, terutamanya dalam kategori mentega.

Awal tahun ini, Lurpak menjadi trending di Twitter apabila pelanggan mengadu harga yang melambung tinggi. Satu tab 750g mentega berharga £6.75 bagi penghantaran dalam talian Tesco dan £6 dari Asda. – BBC