Liz Truss (tengah) bersama penyokong-penyokongnya. Foto Twitter

LONDON – Liz Truss dinamakan sebagai Perdana Menteri Britain selepas memenangi persaingan kepimpinan bagi Parti Konservatif yang memerintah ketika negara ini berdepan krisis kos sara hidup, pergolakan industri dan kemelesetan.

Truss yang bersaing sengit dengan bekas Menteri Kewangan, Rishi Sunak dipilih untuk berada di tangga teratas undian parti itu.

Beliau mendapat 81,326 undi.

Boris Johnson yang mengumumkan peletakan jawatannya pada Julai lalu akan ke Scotland untuk bertemu Ratu Elizabeth pada hari Selasa.

Johnson akan mengemukakan peletakan jawatannya secara rasmi.

Truss akan mengikuti Johnson kerana telah diminta membentuk kerajaan oleh raja, sekali gus menjadi Perdana Menteri keempat Konservatif sejak pilihan raya 2015.

Sepanjang tempoh itu, Britain dilanda krisis demi krisis dan kini kemelesetan yang panjang akibat lonjakan inflasi yang mencecah 10.1% pada bulan Julai.

Memegang jawatan Menteri Luar di bawah Johnson, Truss, 47, telah berjanji untuk bertindak cepat menangani krisis kos sara hidup Britain, dengan mengatakan akan merancang dalam masa seminggu untuk menangani kenaikan bil tenaga dan mendapatkan bekalan bahan api pada masa depan.

Truss telah memberi isyarat akan mencabar konvensyen dengan membatalkan kenaikan cukai dan memotong levi lain dalam satu langkah yang dikatakan beberapa ahli ekonomi akan merangsang inflasi. – Reuters