Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Ribut petir, hujan lebat dan angin kencang di beberapa negeri sehingga pukul 2 petang ini.

Kawasan-kawasan tersebut ialah di Perlis, Kedah (Langkawi, Kulim dan Bandar Baharu), Pulau Pinang Perak (Kerian, Larut, Matang dan Selama, Kuala Kangsar, Manjung, Perak Tengah, Bagan Datuk, Hilir Perak, Batang Padang dan Muallim), Selangor (Sabak Bernam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak, Petaling, Hulu Langat dan Sepang), Kuala Lumpur, Putrajaya, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor (Tangkak, Muar, Batu Pahat, Pontian, Kulai, Kota Tinggi dan Johor Bahru.

Selain itu di Limbang, Sarawak dan pendalaman Sabah (Sipitang, Tenom, Kuala Penyu, Beaufort, Keningau dan Tambunan), Pantai Barat (Papar, Putatan, Penampang, Kota Kinabalu, Tuaran dan Kota Belud) dan Kudat serta Labuan.

Menurut Jabatan Meteorologi Malaysia, amaran dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda menunjukkan ribut petir dengan intensiti hujan melebihi 20 mm/jam yang hampir atau dijangka berlaku melebihi sejam.

Amaran ribut petir adalah amaran jangka pendek yang sah dalam tempoh tidak melebihi enam jam untuk satu-satu keluaran. – MalaysiaGazette