Datuk Seri Mujahid Yusof Rawa. Foto MUHD NA'IM, 18 SEPTEMBER 2022.

SEREMBAN – UMNO yang berjuang untuk Melayu sering menyerang kaum lain dengan melabel kaum lain sebagai musuh dan ancaman kepada orang Melayu, dakwaan Naib Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Datuk Seri Dr Mujahid Yusof.

Beliau menambah, Pas pula yang membawa nama Islam sering menjadikan orang bukan Islam sebagai ancaman kepada Melayu dan Islam

“Retorik politik Melayu Islam yang dibawa oleh UMNO dan Pas boleh menjadi ancaman kepada orang Melayu dengan memesong kompas nilai orang Melayu dan mengikis keupayaan orang Melayu membuat pertimbangan rasional dalam penentuan masa depan negara.

“Retorik politik Melayu Islam hanyalah tipu daya politik ke atas orang Melayu bagi UMNO dan Pas menyelamatkan diri dan kekal berkuasa,” katanya.

Naib Presiden Amanah, Datuk Seri Mujahid Yusof Rawa memberi usul ketika Konvensyen Nasional 2022 Parti Amanah Negara di Klana Resort Seremban, Negeri SembilanFoto MUHD NA’IM, 18 SEPTEMBER 2022.

Beliau berkata demikian pada sesi perbahasan usul di Konvensyen Nasional Amanah di sini hari ini.

Mujahid yang juga bekas menteri Kabinet pada zaman Kerajaan Pakatan Harapan (Ph) turut mengajak orang Melayu mengambil tanggungjawab terhadap masa depan negara.

Jelas beliau, kaum terbesar di negara ini juga perlu mengambil berat pemilihan kepimpinan agar pengurusan dasar dan pentadbiran khazanah negara diberikan kepada mereka yang layak dan beramanah.

“Perlunya Amanah menggagas dan mengangkat satu naratif baharu politik untuk orang Melayu bagi mengangkat nilai Melayu pada tempat yang lebih bermaruah.

“Naratif baharu politik Melayu ini berasaskan Islam menjamin keadilan untuk semua dan membawa keharmonian dan kesejahteraan untuk rakyat dan negara,” katanya. – MalaysiaGazette

Antara pewakilan yang hadir pada Konvensyen Nasional 2022 Parti Amanah Negara di Klana Resort Seremban, Negeri SembilanFoto MUHD NA’IM, 18 SEPTEMBER 2022.