Penang FC.

KUALA LUMPUR – Pengelola Liga Malaysia, Liga Bolasepak Malaysia (MFL) telah mengesahkan hanya Melaka United sahaja yang tidak akan beraksi dalam saingan Piala Malaysia 2022.

Menerusi satu kenyataan, MFL mengesahkan pasukan-pasukan lain dalam Liga Super layak beraksi untuk saingan tertua di Asia itu dengan Melaka dinafikan tempat akibat keculasan mereka membayar gaji pemain.

Ini menjadikan tradisi 11 wakil daripada Liga Super akan mengalami perubahan dari segi penyertaannya.

Lazimnya, pasukan daripada tangga pertama hingga kesebelas Liga Super akan layak ke Piala Malaysia dengan baki lima wakil diisi dari Liga Premier.

Dengan pembatalan penyertaan Melaka, Penang yang kini menduduki tangga terbawah Liga Super akan dapat menikmati bola sepak Piala Malaysia pada tahun ini.

“MUFC kini sedang menduduki tempat kesembilan Liga Super 2022 dan tidak dibenarkan untuk bertanding dalam pertandingan TM Piala Malaysia 2022.

“Maka pasukan pengganti harus dipilih daripada Liga Super untuk mengekalkan bilangan 11 pasukan Liga Super dan lima pasukan Liga Premier dalam pertandingan Piala Malaysia 2022 di mana kesemua pasukan Liga Super kecuali MUFC akan memperolehi slot TM Piala Malaysia 2022,” kata MFL.

Ini ibaratkan rezeki terpijak buat Penang yang mengalami musim yang cukup mengecewakan terutamanya dalam saingan Liga Super.

Dengan penyertaan mereka disahkan untuk memasuki Piala Malaysia, Penang boleh cuba sekali lagi untuk mencipta persembahan baik mereka dalam Piala FA musim ini.

Walaupun tidak beraksi baik dalam saingan liga tetapi Penang berjaya mara sehingga ke separuh akhir Piala FA di mana mereka tumbang di tangan Johor Darul Ta’zim. – MalaysiaGazette