Definisi generasi

ISTILAH generasi tercetus dari Iroquois – Undang-undang Hebat yang mempertimbangkan tujuh generasi ke hadapan dan memilih sama ada keputusan yang mereka buat hari ini akan memberi manfaat generasi berikutnya. Terdapat beberapa pertindihan maklumat kerana tiada takrifan piawaian untuk data seperti masa sesuatu generasi bermula dan berakhir. Oleh kerana rentang kewujudan yang tinggi, sekurang-kurangnya enam generasi berbeza tinggal bersama di negara barat seperti Amerika Syarikat.

Nama yang digunakan bagi setiap generasi bergantung pada cara mereka berkelakuan dan juga peristiwa bersejarah yang mempengaruhi mereka. Setiap generasi ini juga mempunyai cara tersendiri dalam penggunaan media sosial. Perbezaan ini secara tak lansung berpunca dari pendapat politik, tingkah laku pengguna dan juga etika. Namun begitu, memahami cara generasi yang berbeza menggunakan media sosial dapat membantu membangunkan strategi yang menyeluruh dalam penambahbaikan penggunaan media sosial.

7 generasi

Generasi Greatest adalah mangsa Kemelesetan Besar dan Perang Dunia II yang terselamat dan ditakrifkan sebagai patriotisme, kerja berpasukan, dan pemanduan. Mereka dilahirkan dari tahun 1901 hingga 1927 dan generasi ini diperkenalkan dengan kemajuan teknologi yang berterusan seperti telefon bimbit dan Internet. Generasi ini kurang terdorong dengan penggunaan media sosial. Berbanding dengan generasi Silent atau mereka yang lahir antara tahun 1928 dan 1945, generasi ini menggunakan media sosial lebih kepada mengumpul maklumat daripada berkongsi perkara tentang diri mereka sendiri yang membantu mereka terus berhubung dengan keluarga mereka, terutamanya cucu mereka selain berupaya meneroka teknologi ini.

Generasi Baby boomer mengenali media sosial di usia mereka yang sepenuhnya dewasa dan mereka biasanya menggunakannya untuk mencari maklumat dan menyelidik jenama sehingga mereka cenderung lebih mementingkan bajet berbanding generasi lain. Mereka lahir antara tahun 1946 hingga 1964. Mereka amat benci terhadap kandungan yang tidak relevan namun mereka berkemungkinan membeli produk atau perkhidmatan jika seseorang yang mereka percayai mengesyorkannya.

Manakala Generasi X atau mereka yang lahir antara tahun 1965 hingga 1980 ialah generasi pertama yang tidak membesar dengan media sosial tetapi mereka sebenarnya pengguna media sosial kedua teramai di antara 7 generasi. Mereka menggunakan media sosial untuk segala-galanya daripada mencari maklumat kepada berhubung dengan keluarga dan rakan serta membuat keputusan membeli. Responsif terhadap produk antara reputasi yang mendorang Generasi X untuk berbelanja di media sosial samaada Facebook, WhatsApp atau Instagram.

Seterusnya adalah Generasi Milenium yang menggunakan media sosial untuk segala-galanya daripada hiburan kepada rangkaian dan cadangan produk. Mereka lahir antara tahun 1981 hingga 1996. Mereka adalah generasi yang paling berkemungkinan membeli produk selepas melihat iklan, menonton video atau membaca ulasan di media sosial iaitu Facebook, Instagram dan Twitter. Berbanding dengan generasi sebelumnya, Generasi Z atau mereka yang lahir tahun 1997 hingga 2012 lebih tertarik dengan media sosial seperti Tik Tok yang menggunakan kandungan video dan bekerjasama dengan pempengaruh, serta menggunakan pendengaran sosial untuk mendapatkan pemahaman yang lebih mendalam tentang cabaran dan kebimbangan mereka terhadap sebarang kemusykilan. Dan yang terakhir, Generasi Alfa yang lahir bermula tahun 2013 yang lalu.

Berbanding generasi lain, Generasi Alfa tidak mempunyai kuasa beli namun penggunaan media sosial membolehkan mereka kemudiannya meminta ibu bapa mereka membuat pembelian bagi pihak mereka. Ini adalah kerana generasi Alfa juga lebih terdedah kepada pengiklanan media sosial berbanding bentuk pengiklanan lain yang membuatkan mereka ingin membeli. Pengaruh juga memainkan peranan penting dimana generasi alfa dikatakan akan membeli produk jika mereka melihat pengaruh kegemaran mereka menggunakannya.

Media sosial dalam e-dagang

Media sosial telah berkembang daripada sekadar alatan komunikasi kini tumpuan e-dagang. Setiap generasi dilihat mempunya pelbagai cara dalam mendepani e-dagang menerusi media sosial. Media sosial digunakan untuk penyelidikan produk, penglibatan jenama dan pembelian dalam talian. Walau bagaimanapun, pertumbuhan terbesar dalam e-dagang ialah industri pengaruh. Personaliti Internet yang penuh bintang ini mempunyai pengikut dalam talian yang besar daripada pelbagai generasi. Pengikut berasa seolah-olah mereka mendapat cadangan produk daripada rakan, menjadikan mereka lebih berkemungkinan untuk membeli dengan cepat.

Pertumbuhan e-dagang ini juga dilihat telah melangkaui generasi, dengan majoriti genersi menunjukkan penggunaan pantas saluran digital dalam tingkah laku membeli-belah mereka. Pada tahun 2022, golongan berumur 18 hingga 24 tahun, Generasi Z, mempunyai peratusan tertinggi pembeli sosial (pengguna internet yang membuat sekurang-kurangnya satu pembelian melalui saluran rangkaian sosial sepanjang tahun kalendar). Selain perbezaan dalam saiz populasi dan kuasa berbelanja, generasi yang berbeza cenderung untuk memaparkan corak gaya hidup dan pilihan yang berbeza yang diterjemahkan kepada tingkah laku membeli-belah yang berbeza.

Perbezaan teknik

Dengan pemahaman terhadap generasi dan kuasa beli, industri didapati menumpukan banyak perhatian dalam beberapa tahun kebelakangan ini kepada Generasi Milenium apabila didapati generasi ini sedang membina isi rumah dan mula memperoleh lebih banyak kuasa perbelanjaan. Generasi Z juga mendapat lebih banyak perhatian sebagai khalayak dengan kuasa perbelanjaan mereka sendiri dan tabiat pembelian yang unik. Namun begitu, selama bertahun-tahun ini, didapati pelbagai industri turut telah membangunkan teknik yang berbeza untuk menarik minat generasi yang berbeza.

Oleh: Ts. Irma Syarlina Che Ilias
Pensyarah Kanan, Bahagian Teknologi Kejuruteraan Komputer (CET),
Institut Teknologi Maklumat Malaysia (MIIT), Universiti Kuala Lumpur (UniKL)