Rosland Othman

KUALA LUMPUR  – Pakar kejuruteraan awam, Sarawak Consolidated Industries Berhad (SCIB) hari ini melancarkan rumah contoh yang dibina menggunakan sistem percetakan 3D daripada COBOD International A/S, pakar pembinaan 3D yang berpangkalan di Copenhagen, Denmark.

Anak syarikat milik penuh, SCIB Industrialised Building System Sdn Bhd (SIBS), membina rumah contoh yang terletak di premis Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) kampus Kuching, dibina dengan kerjasama Akademi Binaan Malaysia (Sarawak) Sdn Bhd (ABM).

SIBS terlibat terutamanya dalam pembekalan dan pemasangan komponen IBS serta memiliki mesin pencetak 3D yang menghasilkan komponen IBS.

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif SCIB, Rosland Othman berkata, pihaknya gembira dapat bekerjasama dengan ABM dalam membangunkan program yang akan meningkatkan kemahiran dan pengetahuan industri pembinaan.

“Penggunaan teknologi seperti pencetakan 3D datang pada masa perniagaan sedang diteliti untuk kesan operasi mereka terhadap alam sekitar dan masyarakat. Perniagaan mempunyai peranan penting dalam masyarakat dan bahagian pentingnya adalah untuk beroperasi secara bertanggungjawab.” katanya di sini hari ini.

SCIB juga menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan ABM pada 3 Oktober 2022 bersempena dengan majlis graduasi CIDB dan CIDB Technologies Sarawak untuk pelajar.

Kedua-dua pihak bersetuju di bawah MoU ini untuk meneroka dan mengenal pasti latihan dan penilaian untuk program dan kursus berkaitan IBS serta berkongsi maklumat, pengetahuan teknikal dan pengalaman profesional yang membawa kepada penubuhan kursus dan modul latihan dalam IBS yang boleh menambah nilai dan meningkatkan standard, kemahiran dan pemahaman pekerja binaan khususnya di Sarawak.

Sistem percetakan 3D telah diperoleh sebagai sebahagian daripada inisiatif inovasi SCIB dan untuk meneroka kemungkinan menggunakan teknologi ini dalam industri pembinaan domestik.

“Pembinaan rumah contoh IBS menggunakan teknologi 3D telah memberikan SCIB pengetahuan dan pengalaman yang tidak ternilai yang akan membantu memudahkan pembangunan program latihan yang syarikat harap dapat ditawarkan kepada pekerja dalam industri pembinaan yang ingin meningkatkan kemahiran dan pengetahuan mereka,” katanya. – MalaysiaGazette