bendera korea utara
Gambar Hiasan

SEOUL – Korea Utara melepaskan dua lagi peluru berpandu balistik jarak dekat ke arah pantai timurnya ke arah Jepun hari ini, dipercayai bertindak balas dengan bedilan latihan berpeluru berpandu oleh Korea Selatan dan Amerika Syarikat (AS).

Pelancaran peluru berpandu itu adalah yang keenam dalam tempoh 12 hari dan yang pertama sejak Korea Utara melancarkan peluru berpandu jarak pertengahan (IRBM) ke atas Jepun, kelmarin.

Peluru berpandu pertama yang dibedil hari ini berkemungkinan terbang kira-kira 100 kilometer (km) pada jarak 350 km, manakala peluru berpandu kedua mempunyai anggaran ketinggian 50 km (31.07 batu) dan meliputi 800 km, berkemungkinan terbang dalam trajektori yang tidak teratur, katanya. .

Pelancaran itu dibuat kira-kira sejam selepas Korea Utara mengutuk Amerika Syarikat kerana melaporkan kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Luar Negeri, Korea Utara turut mengecam Washington kerana meletakkan semula kapal pengangkut pesawat AS di perairan Semenanjung Korea, dengan menyatakan ia menimbulkan ancaman serius kepada kestabilan keadaan.

USS Ronald Reagan dan kumpulan penyerang kapal perang yang mengiringinya telah dikerahkan secara tiba-tiba selepas Korea Selatan dan tentera AS melakukan latihan peluru berpandu yang jarang berlaku di timur Korea Utara.

Ia adalah tindak balas kepada pelancaran IRBM Korea Utara ke atas Jepun minggu ini, salah satu reaksi paling ketara sekutu sejak 2017 terhadap ujian senjata Korea Utara.

Kebanyakan peluru berpandu balistik jarak dekat (SRBM) terbaharu Korea Utara direka untuk terbang pada trajektori yang lebih rendah, bergerak pantas hingga merumitkan usaha untuk mengesan dan memintas.

Tentera Bersama Korea Selatan berkata, peluru berpandu itu dilancarkan dari Pyongyang. – Agensi