Gambar hiasan.

NEW DELHI – Seekor harimau yang telah membunuh sekurang-kurangnya sembilan orang di Champaran, negeri Bihar sudah dibunuh.

Digelar “pemakan manusia Champaran”, binatang itu dibunuh selepas diburu oleh kira-kira 200 anggota polis dan kakitangan pejabat daerah.

Harimau jantan itu telah mengganas ke atas komuniti di sekitar Rizab Harimau Valmiki.

India adalah tempat kepada lebih daripada 70% harimau liar dunia.

Operasi itu diketuai polis Bihar, yang mengepung ladang tebu berhampiran kampung Sitaltola Baluwa untuk membunuh harimau berusia tiga tahun dikenali sebagai T-104.

Kumar Gupta, ketua warden hidupan liar untuk wilayah itu, memberitahu Times of India harimau itu telah dikenal pasti sebagai “berbahaya kepada nyawa manusia”.

Pengarah Rizab Harimau Valmiki, Nesamani K, berkata, pemburuan terakhir untuk mencari T-104 telah bermula pada hari Sabtu, sejurus selepas seorang ibu dan anaknya telah terbunuh dalam serangan harimau.

“Ia adalah malam tanpa tidur untuk seluruh kampung,” kata Paltu Mahato kepada Hindustan Times.

Pasukan yang terlibat pada awalnya telah membuat bunyi kuat untuk menghalau harimau tersebut.

Namun, percubaan untuk menenangkan haiwan itu tidak berjaya dan harimau itu menunjukkan tidak takut pada keadaan sekeliling.

T-104 ditembak pada pukul 3.15 petang pada waktu tempatan pada hari Sabtu.

Menurut data kerajaan yang diterbitkan pada 2019, antara 40 dan 50 orang dibunuh oleh harimau setiap tahun di India. – MalaysiaGazette