Petugas kesihatan merawat pesakit Covid-19 ketika tinjauan eksklusif Malaysia Gazette di Wad Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Kuala Lumpur. Foto FAREEZ FADZIL, 04 JUN 2021.

WASHINGTON – Pesakit yang mengalami ‘Llong Covid-19’ (kesan panjang Covid-19) memerlukan masa lama untuk sembuh, menurut kajian yang mendapati kira-kira 1.0 peratus pesakit koronavirus mempunyai simptom berterusan selama setahun atau lebih.

Penyelidik mendapati 6.2 peratus orang yang menghidap Covid-19 dalam dua tahun pertama wabak itu mengalami sekurang-kurangnya satu daripada tiga gejala utama, tiga bulan kemudian.

Daripada pesakit tersebut, 15 peratus masih menderita selepas setahun dijangkiti Covid-19.

Walaupun kebarangkalian mengalami masalah kesihatan kronik akibat Covid-19 adalah agak rendah, jumlah kes yang besar – sekurang-kurangnya 670 juta di seluruh dunia – meninggalkan beban hilang upaya yang besar, kata Dr Christopher Murray, Pengarah Institut Metrik dan Penilaian Kesihatan di Universiti Washington.

Kesan Covid-19 yang panjang, secara purata, serupa dengan apa yang berlaku selepas kecederaan otak traumatik sederhana hingga teruk atau pekak sepenuhnya, kata Dr Theo Vos, seorang profesor sains metrik kesihatan di universiti, yang mengetuai kajian itu.

Kajian itu, yang diterbitkan pada hari Isnin dalam jurnal JAMA.

Jurnal ini membantu menjelaskan mengapa sebanyak empat juta rakyat Amerika telah tercicir daripada tenaga kerja berikutan wabak itu dan mengapa Covid-19 yang lama mungkin menelan kos AS$3.7 trilion (S$5.3 trilion) di Amerika Syarikat (AS) sahaja.

Lebih daripada 94 juta kes dan sejuta juta kematian Covid-19 telah dilaporkan di AS, yang mana Koronavirus menjangkiti hampir 42,000 orang sehari secara purata pada bulan September.

Penyelidikan itu dibuat berdasarkan data daripada 1.2 juta pesakit Covid-19 di 22 negara yang dikumpulkan daripada 54 kajian dan dua pangkalan data rekod perubatan, termasuk daripada sistem kesihatan Hal Ehwal Veteran AS.

Lebih daripada 200 penyakit telah dikaitkan dengan Covid-19 lama, tetapi kajian di JAMA mengumpul maklumat mengenai tiga kelompok gejala biasa.

Ia mendapati tiga bulan selepas jangkitan koronavirus, 3.7 peratus pesakit mengalami masalah pernafasan yang berterusan, 3.2 peratus mengalami keletihan berterusan dengan sakit badan atau perubahan mood dan 2.2 peratus mengalami masalah kognitif, selepas menyesuaikan diri dengan status kesihatan mereka sebelum Covid-19 .

Bukan perkara biasa bagi pesakit Covid-19 mengalami simptom berterusan selama sebulan, tetapi kebanyakannya telah pulih sepenuhnya atau berkurangan dengan ketara selepas tiga bulan, kata Dr Sarah Ryan, seorang doktor di Columbia Primary Care di New York.

Dr Ryan, yang telah menjaga pesakit Covid-19 lama selama lebih daripada dua tahun, mengatakan daripada pengalamannya, “segelintir” mengalami masalah teruk setahun selepas jangkitan.

“Tetapi berita baiknya, mereka ini adalah golongan minoriti kecil,” katanya. – Bloomberg