Noh Omar

PETALING JAYA – Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor, Tan Sri Noh Omar memberi bayangan mempertahankan kerusi Parlimen Tanjong Karang dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15).

Walaupun enggan mengesahkan perkara itu namun Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi itu menyatakan beliau tidak akan bertanding di kawasan lain melainkan Parlimen Tanjong Karang yang dimenanginya sejak 1995.

“Saya tentulah (tanding) Tanjong Karang, bab calon saya tak tahu tapi langkah pertama kita (BN Selangor) sudah berunding.

“Dalam politik ini, selagi benda belum berlaku, saya tak boleh umum, dia politik macam-macam boleh berlaku. Kadang-kala surat tauliah sudah dapat pun boleh batal, tarik balik, ada orang nak pergi penamaan calon, saat akhir batal.

“Jadi sekurang-kurangnya saya boleh umum, apabila surat tauliah (watikah) telah dikeluar, itu kita boleh umum,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Terdahulu beliau merasmikan Konvensyen Aspirasi Koperasi Malaysia (AsKOM) di Auditorium Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) Kelana Jaya hari ini.

Sebelum ini, Noh antara satu-satu calon UMNO-BN yang masih berjaya mempertahankan kemenangan kerusi P095 ketika tsunami politik dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) pada 2018.

Noh memenangi Parlimen Tanjong Karang selama enam penggal sejak 1995 melalui PRU-9, PRU-10, PRU-11, PRU-12, PRU-13 dan PRU-14.

Ketika ditanya tentang nama-nama besar yang bakal membarisi senarai calon BN Selangor, Noh enggan mendedahkannya  sambil mengakui mereka terdiri daripada individu yang berpengaruh di negeri itu.

“Insya-Allah (calon nama besar), tengoklah nanti (jumlah),” katanya lagi. – MalaysiaGazette