Ismail Sabri ketika ditemui di Tasek Gelugor, Pulau Pinang hari ini.

TASEK GELUGOR – Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyifatkan kenyataannya berhubung pemecatan menteri dari Perikatan Nasional (PN) dalam ucapannya kelmarin sebagai berseloroh.

“Saya berseloroh ke serius? Kalau saya serius dia (Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abd Latiff Ahmad) sudah kena pecat.

“Dia ada kat dalam Kabinet, saya tak pecat dia tu maknanya saya berseloroh,” katanya.

Beliau berkata ketika diminta menjawab kenyataan Dr Abd Latiff yang juga anggota Kabinet daripada Bersatu yang membuat kenyataan Ismail Sabri masih belum terlambat untuk memecatnya sebagai menteri.

Terdahulu media melaporkan Dr Abd Latiff terkilan dengan kenyataan Ismail Sabri baru-baru ini mengenai ‘pecat menteri’, dipercayai merujuk pada tindakan 12 menteri PN yang menulis surat kepada Yang di-Pertuan Agong bagi membantah pembubaran Parlimen pada tahun ini.

Abd Latiff berpandangan, kenyataan ‘pecat menteri’ itu tidak sepatutnya disebut dalam ucapan politik walaupun disampaikan secara gurauan dan sinikal.

“Memang kita tahu Perdana Menteri mempunyai kuasa hire and fire (lantik dan pecat), namun kami pun ada maruah. Tidak perlu pecat, kami pun boleh letak jawatan lebih awal.

“Kami masih lagi anggota Kabinet caretaker (sementara). Masih belum terlambat untuk dipecat. Mungkin Perdana Menteri Kesembilan boleh mencipta sejarah dengan memecat anggota Kabinet dalam masa ‘kecederaan’,” katanya hari ini. – MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN:

Masih belum terlambat untuk pecat kami – Abd Latiff