Keadaan persekitaran selepas berlakunya letupan. Foto: Agensi

MOGADISHU – Sekurang-kurangnya 100 orang terbunuh manakala 300 lagi cedera selepas dua buah kereta yang dibom berhampiran Kementerian Pendidikan Somalia baru-baru ini.

Presiden Somalia, Hassan Sheikh Mohamud dalam satu kenyataan video yang disiarkan di akaun Twitter rasminya mendakwa kumpulan pengganas al-Shabaab bertanggungjawab atas letupan yang berlaku.

“Serangan pengganas yang kejam dan pengecut hari ini ke atas orang yang tidak bersalah oleh kumpulan al-Shabaab  tidak boleh menghalang kami tetapi akan mengukuhkan lagi tekad kami untuk mengalahkan mereka sekali dan untuk semua,” tulis Mohamud di Twitter.

Kerajaan dan orang yang berani akan terus mempertahankan Somalia daripada kejahatan, kata Mohamud.

Menurut seorang pegawai, dua buah kereta meletup berhampiran persimpangan  ibu negara dan berhampiran Kementerian Pendidikan.

Persimpangan Zobe merupakan lokasi yang sama dengan serangan pengeboman maut pada 14 Oktober 2017 yang membunuh lebih daripada 500 orang dan mencederakan kira-kira 300 yang lain.

“Dengan kehendak Tuhan, tiada lagi Oktober seperti ini akan berlaku. Mereka tidak akan mendapat peluang untuk melakukan perkara seperti itu,” kata Mohamud sambil menyifatkan serangan ini sebagai ulangan pengeboman 2017.

Mohamud berkata, mereka yang cedera berada dalam keadaan serius dan jumlah kematian boleh meningkat.

“Orang-orang kita yang dibunuh beramai-ramai, mereka termasuk ibu-ibu dan anak-anak, bapa yang mempunyai masalah kesihatan, pelajar yang dihantar belajar, ahli perniagaan yang bergelut dengan kehidupan keluarga mereka,” katanya selepas melawat lokasi kejadian. – Agensi