KUALA LUMPUR – Jika tawaran kerja yang dijanjikan, kedengaran terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, maka berhati-hatilah, kata JobStreet Malaysia, sebuah platform pengambilan kerja yang terkemuka.

Berlatarbelakangkan peningkatan jumlah penipuan pekerjaan sejak beberapa bulan kebelakangan ini, syarikat itu menasihatkan pencari kerja supaya sentiasa berjaga-jaga dan cuba mengesan perbezaan antara penipuan pekerjaan dan iklan pekerjaan yang sah.

“Penipuan dalam talian adalah ancaman yang benar-benar wujud. Malangnya, ramai rakyat Malaysia telah menjadi mangsa penipuan ini,” kata Pengarah Operasi JobStreet Malayia, Ashwin Jeyapalasingam dalam satu kenyataan hari ini.

Disebabkan kos sara hidup yang meningkat, difahamkan lebih ramai orang sedang mencari peluang untuk menambah pendapatan mereka; oleh itu, permintaan ini mendorong kepada banyak laluan bagi mengadakan penipuan.

Ashwin berkata memandangkan penipuan pengambilan pekerjaan menjadi lebih berleluasa di Internet, adalah penting bagi pencari kerja untuk dapat membezakan antara pembukaan jawatan yang tulen dan penipuan kerana ini menentukan seseorang itu akan beroleh kebebasan kewangan atau kerugian.

Sehubungan itu, tanda-tanda penipuan pekerjaan seperti ini biasanya menjanjikan bayaran yang tinggi dengan hanya melakukan tugasan asas sahaja, yang merupakan senario impian bagi sesiapa sahaja.

Ashwin mengingatkan pencari kerja bahawa pekerjaan bergaji tinggi biasanya diberikan kepada mereka yang mempunyai lebih banyak pengalaman atau tahap kepakaran tertentu.

“Jika anda mahu diupah untuk pekerjaan bergaji tinggi, terdapat banyak cara yang sah untuk berbuat demikian,” katanya.

Apabila bercakap tentang iklan untuk jawatan di luar negara, calon juga harus berhati-hati dan bertanya kepada diri sendiri: ‘Adakah masuk akal bahawa saya akan mendapat gaji seperti ini di negara berkenaan dengan melakukan peranan sedemikian?’

Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, terdapat laporan bahawa ramai anak muda Malaysia terpedaya dengan pekerjaan bergaji tinggi di luar negara tetapi hanya untuk mengetahui bahawa apa yang ditawarkan tidak sepadan dengan apa yang diiklankan.

JobStreet Malaysia mendedahkan tanda-tanda lain mengenai penipuan tawaran kerja ialah bakal majikan hanya berhubung sepenuhnya melalui media sosial atau menghantar e-mel yang mencurigakan; penyewa meminta butiran perbankan peribadi; tawaran kerja datang walaupun tanpa memohon atau pemohon diminta menghantar pendahuluan terlebih dahulu dengan janji lebih banyak wang setelah pekerjaan itu diperoleh.

Tidak dinafikan, banyak bakal majikan daripada syarikat yang sah turut berkomunikasi melalui e-mel, telefon atau aplikasi pesanan tetapi identiti sebenar mereka dipaparkan.

“Sesetengah mungkin pada mulanya menghantar mesej kepada calon melalui media sosial tetapi akhirnya akan beralih kepada cara komunikasi yang lebih formal apabila perbincangan mula memasuki ke tahap tertentu,” katanya. – BERNAMA