Presiden MIC, Tan Sri S.A. Vigneswaran bersama timbalannya, Datuk Seri Saravanan (tiga kanan) dan Naib Presiden MIC, Datuk T Mohan (tiga kiri) serta barisan kepimpinan tertinggi bergambar selepas mempengerusikan Mesyuarat Tergempar MIC mengenai Pilihan Raya Umum ke-15 di Ibu Pejabat MIC, Kuala Lumpur. Foto AFFAN FAUZI, 02 NOVEMBER 2022.

KUALA LUMPUR – MIC akan kekal bertanding sebagai parti komponen Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

Malah Presidennya, Tan Sri S A Vigneswaran berkata, parti itu gembira dengan peruntukan 10 kerusi Parlimen dan empat kerusi Dewan Undangan Negeri dan menyifatkan ia keputusan adil yang dibuat BN.

Justeru beliau menegaskan, tiada isu boikot yang timbul apabila barisan kepimpinan tertinggi MIC termasuk beliau tidak kelihatan hadir pada majlis pengumuman calon BN malam tadi.

“Mana ada isu boikot? Kita ada keputusan yang perlu dibuat sebulat suara dan hendak tunjuk kepimpinan parti,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat tergempar MIC di ibu pejabat parti itu di sini hari ini.

Malam tadi, ketidakhadiran pemimpin tertinggi dan calon MIC telah mengundang persoalan sama ada parti komponen BN itu memboikot majlis berkenaan termasuk kemungkinan tidak bersetuju dengan senarai calon yang sudah diputuskan BN, khususnya membabitkan calon mereka.

Pada sebelah petang, portal berita memetik Vigneswaran yang menyatakan kepimpinan MIC akan memanggil mesyuarat tergempar Jawatankuasa Pusat (CWC) untuk membincangkan kemungkinan tidak bertanding dalam PRU akan datang.

Laporan itu menyebut, beberapa sumber parti turut mengesahkan bahawa mereka akan menghadiri mesyuarat itu pada jam 10 hari ini di ibu pejabat MIC di Kuala Lumpur, tetapi tidak pasti apa yang berlaku.

Sementara itu, Vigneswaran menegaskan, kerusi Parlimen Batu kekal milik MIC walaupun Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong mengumumkan ia bertukar menjadi milik parti itu pagi ini.

“Saya tidak tahu dan keputusan calon sudah diumumkan dan kita perlu akur,” katanya yang bertanding di Parlimen Sungai Siput pada PRU15.

Ka Siong berkata, MCA bersetuju bertanding di Batu selepas parti itu ‘menyerahkan’ kerusi Padang Serai kepada MIC.

Semalam, semasa pelancaran calon BN bagi PRU15, Pengerusinya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pada mulanya mengumumkan A Kohilan Pillay daripada MIC akan bertanding di Batu. – MalaysiaGazette