Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (Fed) meluluskan kenaikan kadar faedah yang ketara sebanyak 0.75 mata peratusan.- Gambar hiasan

WASHINGTON – Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (Fed) meluluskan kenaikan kadar faedah yang ketara sebanyak 0.75 mata peratusan.

Kenaikan terbaru itu menjadikan kadar pinjaman penanda aras bank kepada 3.75% – 4%, julat yang tertinggi sejak Januari 2008.

Fed akan “mengambil kira pengetatan kumulatif dasar monetari, kelewatan dasar monetari mempengaruhi aktiviti ekonomi dan inflasi dan perkembangan ekonomi dan kewangan,” menurut satu kenyataan.

Fed berharap peningkatan kos pinjaman akan menyejukkan ekonomi dan menurunkan inflasi harga.

Tetapi pengkritik bimbang langkah itu boleh mencetuskan kemerosotan yang serius.

Bagaimanapun, Pengerusi Fed, Jerome Powell memberi amaran bahawa kadar mungkin akan naik lagi, sekali gus menepis spekulasi bahawa bank itu mungkin berhenti sementara menaikkan kadar faedah sebagai “pramatang”.

“Kami masih mempunyai beberapa cara untuk bertindak,” katanya pada sidang media semasa pengumuman itu.

Tindakan AS itu berlaku kerana banyak negara lain juga menaikkan kadar sebagai tindak balas kepada masalah inflasi masing-masing, yang telah didorong oleh pelbagai faktor, termasuk harga tenaga yang lebih tinggi akibat perang di Ukraine.

Apa yang pasti, kenaikan kadar itu dijangka menjejaskan dompet pengguna, menjadikannya kadar lebih mahal bagi rakyat AS untuk membayar hutang atau mendapatkan gadai janji. – Agensi