KUALA LUMPUR – Seramai 10 calon yang melibatkan penyandang, calon yang kembali bertanding serta muka baharu akan bertanding pada Pilihan Raya ke-15 (PRU15) pada 19 November bagi merebut kerusi Parlimen Batu.

Penyandangnya P. Prabakaran dari Pakatan Harapan (PH) akan berhadapan dengan bekas Naib Presiden PKR, Tian Chua yang merupakan calon bebas cuba merampas kembali kerusi yang dimenanginya pada 2013 hingga 2018.

Barisan Nasional (BN) yang mempertaruhkan Naib Presiden MIC Datuk A.Kohilan Pillay turut berdepan dengan calon Pas Perikatan Nasional (PN), Azhar Yahya dari Pas, P Naganathan (Warisan), Too Cheng Huat (Bebas) dan Zulkifli Abd Fatah (Parti Rakyat Malaysia – PRM).

Selain itu beberapa muka muda baharu yang terdiri daripada calon Gerakan Tanah Air (GTA), Wan Azliana Wan Adnan dan aktivis, Siti Kasim (Bebas) dan pempengaruh media sosial, Nur Fathiah Syazwana Shaharuddin yang dikenali dengan panggilan Cleopatra (Bebas) turut serta dalam persaingan tersebut.

Pengurus Pilihan Raya Parlimen Batu, Khairul Azmir Ahmad yang mengumumkan nama mereka yang bertanding itu pada jam 11.30 pagi disambut dengan sorakan penyokong calon-calon.

Parlimen Batu mempunyai lebih 113,000 pengundi berdaftar. -MalaysiaGazette