Perdana Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berucap pada Majlis Pecah Tanah Tapak Wisma Cuepacs Putajaya di Preisnt 18, Putrajaya. Foto MUHD NA’IM, 14 NOVEMBER 2022.

PUTRAJAYA -Perdana Menteri mengumumkan tarikh 18 dan 19 November sebagai hari pelepasan am.

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ia bagi memberikan ruang kepada semua pengundi pulang ke destinasi masing-masing untuk mengundi sempena Pilihan Raya Umum ke 15 (PRU15),

“Saya tidak mahu seorang pun dilarang mengundi.

“Bagi negeri Sabah dan Sarawak, Kerajaan-kerajaan negeri boleh mengisytiharkan hari kelepasan am pada tarikh tersebut mengikut Ordinan Hari Kelepasan Am masing-masing,” katanya ketika berucap merasmikan Majlis Pecah Tanah Wisma Cuepacs Putrajaya di sini hari ini.

Dalam pada itu, Ismail Sabri turut memaklumkan, 30 syarikat konsesi lebuhraya bersetuju untuk memberikan tol percuma pada dua hari tersebut.

“Tol percuma tersebut akan bermula dari pukul 12.01 pagi 18 November (Jumaat) hingga 11.59 malam pada hari Sabtu, 19 November 2022, melibatkan semua kenderaan jenis persendirian Kelas 1 sahaja yang dianggarkan sekitar 90 peratus dari jumlah keseluruhan kenderaan di lebuhraya.,” katanya lagi.

Datuk Ismail Sabri turut mengumumkan pembayaran gaji bagi bulan November diawalkan pada 17 November depan.

“Bagi pesara pula, bayaran pencen diawalkan pada 14 November 2022.

Perkara ini diharap dapat meringankan beban kos penjawat awam yang ingin pulang ke kampung halaman bagi menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi,” katanya lagi. – MalaysiaGazette