Anggota polis mula mengawal pintu 2 Istana bagi mengawal keselamatan berikutan pemimpin tertinggi parti akan hadir untuk mengemukan calon Perdana Menteri kepada ang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah sebelum pukul 2 petang ini ketika di Istana Negara, Kuala Lumpur. Foto MOHD ADZLAN, 22 NOVEMBER 2022.

KUALA LUMPUR – Semua 30 ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) akan mengadap Yang di-Pertuan Agong esok.

Sesi mengadap secara individu itu dijadual berlangsung pukul 10.30 pagi di Istana Negara.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Datuk Seri Ahmad Fadil Shamsuddin berkata, sesi ini merupakan lanjutan daripada pertemuan ketua-ketua gabungan Pakatan Harapan dan Perikatan Nasional petang tadi.

“Proses ini bertujuan supaya Yang di-Pertuan Agong dapat membuat keputusan melantik seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hemat baginda mungkin mendapat kepercayaan majoriti sebagai Perdana Menteri seperti yang diperuntukkan di bawah Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sehubungan itu, baginda menyeru dan menasihati seluruh rakyat bersabar dan bertenang sehingga proses pembentukan kerajaan baharu dan pelantikan bakal Perdana Menteri Ke-10 selesai. – MalaysiaGazette

4 Komen

  1. PRINSIP TEGAS BERMARUAH// /BUKAN MASALAH DERHAKA

    CUKUPLAH 22 BULAN LIHAT MP2 PAKATAN HANCING PUNAH HARAPAN yang BERSIDANG SEPERTI BEROK2 GILA DAN TERJERIT2 dalam PARLIMEN tanpa PEDULI MANDAT DAN MANIFESTO RAKYAT
    MENIPU NEGARA SUDAH BANGKRAP…KOTAK KATIK DAULAH ISLAM..melayu/AGAMAWAN dalam PAN KHIANAT MEMBISU sebagai BONEKA

    HARAP MAJLIS TERTINGGI BN KEKAL PRINSIP NO ANWAR NO DAP….

  2. YDPA boleh minta MAJLIS2 RAJA buat undian…begitu juga MUFTI2 negeri sebagai langkah terakhir…
    mohon patik

Comments are closed.