Recep Tayyip Erdogan

ANKARA – Turkiye adalah salah satu negara yang paling terdedah kepada berita palsu hingga menimbulkan cabaran kepada  proses pendigitalan, kata Presiden Recep Tayyip Erdogan.

“Turkiye adalah salah satu negara yang paling terdedah kepada berita palsu di dunia kerana lokasinya yang strategik, dasar asal yang dijalankannya, dan pendirian prinsipnya terhadap isu serantau dan global,” kata Erdogan menerusi video pada Sidang Kemuncak Stratcom 2022 pada hari Jumaat.

Sidang kemuncak dua hari itu bermula di Istanbul pada hari Jumaat akan membincangkan topik global dalam bidang komunikasi strategik.

Dengan tema “Komunikasi Strategik dalam Era Ketidakpastian” platform ini akan menampilkan 52 penceramah dari lebih 24 negara dan 3,000 peserta.

Erdogan berkata, transformasi besar sedang berlaku dalam komunikasi dan sumber berita dengan pendigitalan, menambah pencemaran maklumat dan maklumat yang salah sedang merebak sebagai dua cabaran paling ketara pada masa sekarang.

Presiden menegaskan, saluran digital digunakan lebih kerap sebagai elemen operasi psikologi dalam ketegangan dan persaingan antara negeri.

“Hipokrasi semasa perjuangan kita menentang pertubuhan pengganas terutamanya DAESH , FETO dan PKK, telah berulang kali mendedahkan kebenaran yang ketara ini.

“Akhir sekali, bahasa beberapa pertubuhan akhbar antarabangsa yang kita saksikan selepas tindakan pengganas di Istiklal Avenue hampir bermain di tangan pelaku,” tambahnya.

Oleh itu, katanya, pemahaman baharu tentang komunikasi berorientasikan kebenaran diperlukan. – Agensi