Gambar hiasan

NEW YORK – Harga minyak telah meningkat selepas pengeluar utama bersetuju untuk terus mengurangkan pengeluaran dan G7 dan sekutunya pula akan mengehadkan harga minyak Rusia.

Minyak mentah Brent meningkat kira-kira 0.6% kepada melebihi AS$86 setong pada pagi Isnin.

Pada hari Jumaat, G7 bersetuju untuk mengehadkan harga minyak Rusia kepada AS$60 setong untuk meningkatkan tekanan ke atas Rusia berhubung pencerobohan Ukraine.

Pada hujung minggu lalu, kumpulan pengeluar minyak OPEC+ berkata mereka akan berpegang pada dasar mengurangkan pengeluaran.

OPEC+ ialah sekumpulan 23 negara pengeksport minyak, termasuk Rusia, yang bermesyuarat secara tetap untuk menentukan jumlah minyak mentah yang perlu dijual di pasaran dunia.

“Keputusan OPEC+ untuk mengekalkan kuota di tempatnya… dengan sendirinya adalah sejenis sokongan tersirat kepada pasaran minyak,” kata Kang Wu dari S&P Global Commodity Insights.

Penganalisis berkata, harga minyak juga telah dirangsang oleh pelonggaran sekatan Covid-19 di beberapa bandar di China, yang boleh menyebabkan peningkatan dalam permintaan minyak.

Lebih banyak bandar di China, termasuk Urumqi di barat laut akan melonggarkan sekatan selepas bantahan besar-besaran terhadap dasar sifar-Covid-19 negara itu.

Dalam satu kenyataan bersama minggu lalu, G7 dan Australia berkata had harga AS$60 pada minyak Rusia akan berkuat kuasa pada hari Isnin atau “sejurus selepas itu”.

Langkah itu bertujuan untuk “menghalang Rusia daripada mendapat keuntungan daripada perang pencerobohannya terhadap Ukraine”.

Had harga bermakna hanya minyak Rusia yang dibeli dengan harga kurang daripada $60 setong akan dibenarkan dihantar menggunakan kapal tangki G7 dan Kesatuan Eropah, syarikat insurans dan institusi kredit.

Ini boleh menyukarkan Moscow untuk menjual minyaknya pada harga yang lebih tinggi, kerana banyak syarikat perkapalan dan insurans utama berpangkalan di dalam G7.

Namun, Rusia berkata, ia tidak akan menerima had harga, dan telah mengancam untuk berhenti mengeksport minyak ke negara-negara yang mengamalkan langkah-langkah itu. – Agensi