Elon Musk. foto Twitter

CALIFORNIA – Twitter akan memadamkan 1.5 bilion akaun yang tidak aktif tidak lama lagi.

Perkara itu diumumkan oleh Elon Musk, Ketua Pegawai Eeksekutif Twitter dan pemilik baharu syarikat media sosial itu.

”Twitter tidak lama lagi akan mula membebaskan ruang nama 1.5 bilion akaun. Ini adalah pemadaman akaun yang tidak pernah tweet dan tiada log masuk selama bertahun-tahun,” kata Musk melalui pada akaunnya.

Langkah itu merupakan pengesahan Musk pada November lalu bahawa beliau akan membersihkan akaun yang tidak aktif dalam tempoh 15 tahun yang lalu.

“Sila ambil perhatian bahawa Twitter akan melakukan banyak perkara dalam beberapa bulan akan datang. Kami akan melakukan perkara yang berkesan”.

Musk juga bersetuju dengan cadangan akaun dipadamkan jika ia tidak aktif selama lebih daripada setahun.

Musk mengumumkan pada 30 November lalu Twitter telah mula mengalih keluar akaun spam — isu yang dibangkitkannya sebelum membeli Twitter pada harga AS$44 bilion (RM193.75 bilion) pada akhir Oktober lalu.

Purata penggunaan aktif harian Twitter yang boleh dijana ialah AS$237.8 juta pada suku kedua, meningkat 16.6% berbanding tempoh yang sama tahun lepas, menurut penyata keputusan kewangan yang dikeluarkan pada 22 Julai 2022.

“Peningkatan itu didorong oleh penambahbaikan produk yang berterusan dan perbualan global mengenai peristiwa semasa,” kata kenyataan itu.

Sejak mengambil alih Twitter, Musk telah membuat perubahan pantas dan kontroversi untuk syarikat media sosial itu, daripada menamatkan kerja dari jarak jauh untuk kakitangan kepada memotong separuh daripada tenaga kerjanya. – Agensi