Wong Chia Zhen

KUALA LUMPUR – Parti Gerakan kecewa dengan pelantikan timbalan menteri yang dilihat bertentangan dengan aspirasi yang mahu dibawa oleh Perdana Menteri tentang sebuah kerajaan yang berkaliber.

Pemangku Ketua Pemuda Gerakan, Wong Chia Zhen berkata, Datuk Seri Anwar Ibrahim seringkali menyebut tentang pelantikan jawatan menteri/timbalan menteri bukan sebagai ganjaran ke atas sokongan ke atas beliau tetapi atas komitmen ke atas ‘tatakelola’ dan nilai murni yang lain.

Namun, lantikan Timbalan Menteri Pendidikan dan Timbalan Menteri Pendidikan Tinggi, seorang adik kepada Lim Guan Eng, Pengerusi DAP dan adik Datuk Seri Shafie Apdal, Pengerusi Parti Warisan menjadid persoalan.

”Tolong beritahu saya apakah kelayakan kedua-dua pihak ini dan tolong buktikan ini bukan satu bentuk ganjaran. ‘Kami ingin melihat langkah-langkah yang diambil sejurus dengan agenda reformasi dan niat yang ingin membawa negara ke landasan yang betul.

”Pelantikan Menteri dan Timbalan Menteri ini amat penting kerana melalui penempatan itu memberi signal tentang hala tuju yang ingin diambil,” katanya.

Tambah beliau, malangnya Gerakan cuma nampak permainan yang sama di gelanggang yang lain.

”Cakap tidak serupa bikin,” ujarnya. – MalaysiaGazette