Gambar hiasan

NEW ZEALAND – New Zealand akan melaksanakan larangan tembakau secara kepada golongan remaja berperingkat mulai tahun depan.

Individu yang lahir selepas 2008 tidak dapat lagi membeli rokok atau produk tembakau selepas undang-undang berkenaan diluluskan Parlimen pada hari Selasa.

Ini bermakna bilangan pengguna tembakau akan menyusut setiap tahun.

Menjelang tahun 2050, sebagai contoh, individu berusia 40 tahun akan terlalu muda untuk membeli rokok.

Menteri Kesihatan Ayesha Verrall yang memperkenalkan rang undang-undang itu berkata, ia merupakan langkah “ke arah masa depan bebas asap rokok”.

“Beribu-ribu orang akan hidup lebih lama, lebih sihat dan sistem kesihatan akan menjadi NZ$5 bilion (AS$3.2 bilion) lebih baik daripada tidak perlu merawat penyakit yang disebabkan oleh merokok,” kata Dr Verrall.

Kadar merokok di New Zealand sudah berada di paras terendah dalam sejarah, dengan hanya 8% orang dewasa merokok setiap hari mengikut statistik kerajaan yang dikeluarkan pada bulan November – turun daripada 9.4% tahun lepas.

Rang Undang-Undang Persekitaran Bebas Asap Rokok diharap akan mengurangkan jumlah itu kepada kurang daripada 5% menjelang 2025, dengan matlamat akhirnya untuk menghapuskan tabiat itu.

Rang undang-undang itu juga direka untuk mengehadkan bilangan  peruncit yang mampu menjual produk tembakau kepada 600 di seluruh negara – turun daripada 6,000 pada masa ini – dan mengurangkan tahap nikotin dalam produk untuk menjadikannya kurang ketagihan.

Jelas Verrall, nikotin akan dikurangkan kepada tahap tidak ketagihan dan peruncit hanya boleh menjual produk tembakau di kawasan tertentu.

Tambahnya,  undang-undang itu boleh menutup jurang antara Maori dan bukan warganegara Maori.

Kadar merokok keseluruhan bagi warga Maori adalah 19.9% – turun daripada angka tahun lepas sebanyak 22.3%.

Bagaimanapun, undang-undang baharu itu tidak mengharamkan produk vape yang menjadi jauh lebih popular dalam kalangan generasi muda berbanding rokok.

Dalam pada itu, pengkritik rang undang-undang itu memberi amaran bahawa dasar itu boleh menjana pasaran gelap dalam produk tembakau dan membunuh kedai-kedai kecil.

“Tiada siapa yang mahu melihat orang merokok, tetapi realitinya sesetengah  larangan negara buruh akan menimbulkan masalah,” kata Timbalan Pemimpin ACT, Brooke van Velden. -Agensi