Gambar hiasan

AUSTRALIA – Bayam toksik telah mencetuskan amaran kesihatan segera di Australia selepas mereka yang memakannya mengalami penyakit dan halusinasi yang teruk.

Sembilan orang memerlukan rawatan perubatan selepas memakan bayam dari Ladang Riviera, Costco.

Pihak berkuasa kesihatan berkata, gejala termasuk kecelaruan, kadar jantung meningkat dan penglihatan menjadi kabur.

Wakil Ladang Riviera berkata percaya bayam itu tercemar oleh rumpai tetapi tiada produk lain yang terjejas.

New South Wales Health memberi amaran sebarang peket bayam jenama itu dengan tarikh luput 16 Disember 2022 tidak selamat dimakan dan perlu dibuang.

Ia juga menggesa sesiapa yang mengalami sebarang gejala luar biasa selepas makan bayam untuk segera mendapatkan rawatan di hospital.

“Tiada siapa yang mati, jadi kami sangat gembira dengan itu dan kami berharap ia kekal seperti itu tetapi mereka sakit sampai ke titik halusinasi yang ketara di mana mereka melihat perkara-perkara yang tidak ada,” kata Dr Darren Roberts dari Pusat Maklumat Racun negeri kepada Sydney Morning Herald.

Jurucakap Ladang Riviera berkata, mereka telah mengambil tindakan segera mengarahkan premis jualan mengeluarkannya dari rak.

NSW Health memaklumkan semua yang terjejas setakat ini dari Sydney  tetapi  telah memberi amaran kepada pihak berkuasa di negeri lain untuk menyiasat. – Agensi