Nancy Shukri melakukan lawatan kerja di sebuah rumah perlindungan kanak-kanak.

JOHOR BAHRU – Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) akan mewujudkan jabatan khas bagi menangani kes melibatkan kanak-kanak termasuk isu penderaan dan pengabaian yang semakin meningkat sejak kebelakangan ini.

Penubuhan itu telah dipersetujui Kabinet termasuk oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, katanya menterinya, Datuk Seri Nancy Shukri.

Menurut beliau, pihaknya akan menjalin kerjasama dengan beberapa kementerian bagi memastikan inisiatif itu dapat dilaksana sebaik mungkin.

Kata beliau, pihaknya akan perbaiki kelemahan yang ada dan antara langkah itu dengan mewujudkan satu unit atau jabatan atau institusi baharu dan perkara itu sudah dibentangkannya kepada kabinet agar kementerian di struktur semula.

“Misalnya pegawai yang hanya mempunyai diploma psikologi. Diploma bukan bermakna tidak pandai tetapi beban mereka besar, jadi tidak adil bagi mereka.

“Kita akan perbaiki kelemahan yang ada. Antara langkah itu adalah dengan mewujudkan sama ada satu unit, atau jabatan atau institusi baharu.

”Saya telah bentang perkara ini kepada Kabinet agar kementerian distruktur semula,” katanya kepada kepada pemberita sebelum melakukan lawatan kerja ke sebuah rumah perlindungan kanak-kanak, di sini hari ini.

Turut hadir, Pegawai JKM Daerah Johor Bahru, Adnan Md. Yassin.

Tambah Nancy, pihaknya juga akan membuat permohonan agar kementeriannya diberi peruntukan lebih tinggi tahun depan bagi membolehkan mereka menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan lebih berkesan.

Sementara itu, beliau turut menegaskan, undang-undang berhubung kesejahteraan kanak-kanak yang terdapat dalam Akta Kanak-Kanak 2001 sedia ada mencukupi dan mematuhi piawaian antarabangsa.

“Baru-baru ini Akta Kanak-Kanak telah dipinda pada 2021, dan menurut laporan UNICEF (Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu), undang-undang kita mematuhi konvensyen hak kanak-kanak antarabangsa.

“Namun ia tidak terhenti di situ, sebaliknya ia adalah satu proses yang akan terus berjalan,” katanya.-MalaysiaGazette