bantuan Kelantan
Mohamad Sabu (dua dari kanan) menyempurnakan gimik penyerahan bantuan kepada seorang penternak lembu di Nilam Puri, Kelantan, hari ini. (Gambar: Facebook)

KUALA LUMPUR – Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Mohamad Sabu menyampaikan bantuan dengan nilai keseluruhan RM360,000 kepada 72 penerima kategori ruminan dari lima jajahan sekitar Kelantan, hari ini.

Majlis penyerahan bantuan di Nilam Puri itu melibatkan penerima-penerima dari Kota Bharu, Pasir Mas, Tumpat, Bachok dan Pasir Puteh.

Secara keseluruhan, penerima yang bergiat dalam penternakan lembu menerima bantuan RM170,000 manakala penternakan kambing dan biri-biri beroleh RM190,000.

“Saya difahamkan sebelum ini peruntukan juga telah diberikan untuk tanaman sayur dan ternakan unggas yang masing-masing berjumlah RM95,000 dan RM58,000.

“Bagi kategori lain seperti ternakan arnab dan cendawan pula ia melibatkan bantuan sebanyak RM20,000 dan ternakan aquakultur ternakan ikan air tawar pula RM16,500,” katanya dalam hantaran Facebook, hari ini.

Beliau berharap bantuan tersebut menjadi titik permulaan untuk kumpulan B40 di Kelantan bagi membina kehidupan yang lebih baik melalui bidang pertanian.

“Insya-Allah saya dan warga Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (MAFS) akan berusaha lebih gigih untuk menjadikan pertanian sebagai pilihan utama rakyat yang boleh menjamin masa depan serta menyumbang ke arah misi mencukupkan dan memastikan keterjaminan makanan negara,” jelasnya. – MalaysiaGazette