DAVOS – Kira-kira dua pertiga ketua ekonomi sektor swasta dan awam menjangkakan kemelesetan global berkemungkinan berlaku pada 2023.

Daripada jumlah itu hampir 18 peratus mengatakan ia “sangat berkemungkinan besar”, lebih dua kali ganda berbanding tinjauan sebelumnya pada September 2022,” kata ‘Tinjauan Ketua Ekonomi Januari 2023 ‘ menurut tinjauan Pusat Ekonomi dan Masyarakat Baharu Forum Ekonomi Dunia.

Walau bagaimanapun, pandangan adalah berbeza, dengan satu pertiga daripada responden pula berpendapat kemelesetan global tidak mungkin berlaku pada tahun ini.

Tinjauan telah dijalankan November-Disember 2022 bertujuan untuk meringkaskan kedudukan persekitaran ekonomi semasa yang baharu muncul dan mengenal pasti keutamaan untuk tindakan selanjutnya oleh penggubal dasar dan pemimpin perniagaan sebagai tindak balas kepada kejutan tambahan kepada ekonomi global daripada peristiwa geo-ekonomi dan geopolitik.

Di peringkat serantau, keadaan di Eropah dan Amerika Syarikat (AS) kini nyata, dengan 100 peratus ketua ekonomi menjangkakan pertumbuhan yang lemah atau sangat lemah untuk 2023 pada yang pertama dan 91 peratus pada yang kedua, kata tinjauan itu.

Perang dan ketegangan antarabangsa terus membentuk perkembangan ekonomi global, dan setiap responden menyatakan ‘berkemungkinan besar’ dengan 73 peratus dan 27 peratus mengatakan ‘sangat’, bahawa corak aktiviti ekonomi akan terus berubah di seluruh dunia selaras dengan rekahan geopolitik baharu.

Dua wilayah paling kukuh pada 2023 mengikut tinjauan ialah Timur Tengah dan Afrika Utara (MENA) dan Asia Selatan.

Di Asia Selatan, 85 peratus responden menjangkakan pertumbuhan sederhana (70 peratus) atau kukuh (15 peratus), peningkatan sederhana sejak edisi September.

Sesetengah ekonomi di rantau ini, termasuk Bangladesh dan India, mungkin mendapat manfaat daripada trend global seperti kepelbagaian rantaian bekalan pembuatan dari China.

Walaupun tiada wilayah dijangka mengalami inflasi yang sangat tinggi, jangkaan inflasi tinggi berjulat daripada 57 peratus responden untuk Eropah kepada hanya 5 peratus responden untuk China.

Ketua-ketua ekonomi juga menjangkakan pendirian dasar monetari akan kekal malar di kebanyakan dunia tahun ini.

Bagaimanapun, majoriti responden menjangkakan kawalan ketat dasar monetari selanjutnya di Eropah dan AS masing-masing sebanyak 59 peratus dan 55 peratus.

Pada permulaan tahun 2023, kebimbangan mengenai kos sara hidup kekal meruncing di banyak negara.

Namun, responden tinjauan menunjukkan krisis kos sara hidup mungkin menghampiri kemuncaknya, dengan majoriti (68 peratus) menjangkakan krisis itu akan menjadi kurang teruk menjelang akhir 2023.

Trend yang sama terbukti dalam krisis tenaga, dengan hampir dua pertiga responden optimis bahawa keadaan akan mula bertambah baik menjelang akhir tahun.

Tinjauan ekonomi global adalah suram, menurut hasil tinjauan terbaru ketua ekonomi.

Prospek pertumbuhan global kekal lemah, dan risiko kemelesetan global tinggi.

Menurutnya, walaupun terdapat beberapa isyarat positif pada bulan-bulan akhir 2022 – tekanan inflasi yang berkurangan, peningkatan sederhana dalam sentimen pengguna dan penstabilan harga komoditi – hampir satu daripada lima responden kini menganggap kemelesetan global berkemungkinan besar pada 2023, lebih daripada dua kali ganda banyak seperti dalam tinjauan sebelumnya pada September 2022.

Bagaimanapun, 32 peratus juga menjangkakan kemelesetan global sangat tidak mungkin atau agak tidak mungkin, lebih daripada dua kali ganda berbanding September.

Tinjauan polarisasi ini mencerminkan jangkaan pertumbuhan yang lemah merentasi kebanyakan tetapi bukan semua wilayah dan ketidakpastian berterusan yang ketara tentang keberkesanan dan tempoh langkah mengetatkan dasar.

Di MENA, 70 peratus responden menjangkakan pertumbuhan sederhana atau kukuh pada 2023. – Agensi