Gambar hiasan

WELLINGTON – Para penyelidik New Zealand sedang membincangkan keperluan untuk melewat masa sesi persekolahan untuk membantu masalah tidur remaja.

Waktu sekolah yang dilewatkan boleh membantu remaja di New Zealand mendapat lebih banyak tidur dan meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan mereka, menurut pendapat dalam Jurnal Perubatan New Zealand yang diterbitkan pada hari Jumaat.

Ramai remaja di New Zealand tidak mendapat tidur yang cukup, diburukkan lagi dengan masa masuk mula sekolah lebih awal.

Artikel itu ditulis oleh penyelidik dari Universiti Otago, Universiti Massey dan akademi lain.

Penyelidik menegaskan, biologi tidur-bangun semula jadi remaja berubah semasa akil baligh untuk memihak kepada waktu tidur yang lewat.

Ini bermakna mereka secara semula jadi perlu bangun lewat pada waktu pagi, dan ia tidak berubah sehingga umur mereka mencecah 21 tahun.

Mereka berhujah, waktu persekolahan dimulakan selepas 9:45 pagi setiap hari untuk pelajar sekolah menengah atas, adalah “pendekatan yang menarik untuk menangani isu tidur remaja.”

Pertambahan tidur juga berpotensi untuk memberi impak yang baik kepada pelbagai bidang kesihatan dan kesejahteraan remaja, serta kejayaan sekolah, dan disokong oleh penyelidikan yang banyak diterbitkan, kata penulis.

Walau bagaimanapun, penulis amat menyedari bahawa masa mula sekolah kemudian untuk pelajar senior akan memberi kesan kepada ramai orang dan organisasi dalam pelbagai cara.

Oleh itu mereka juga perlu mendengar pendapat ramai pihak berkepentingan utama tentang perkara yang mungkin membantu atau menghalang sekolah mempertimbangkan untuk melewatkan waktu persekolahan.

Mereka sedang menjalankan tinjauan untuk remaja, ibu bapa dan guru untuk mengetahui pendapat mereka tentang cadangan tersebut. – Agensi