Album Belagu II akan dilancarkan di semua platform digital bermula 27 Januari ini.
KUALA LUMPUR – Detik yang dinanti akhirnya tiba apabila penyanyi terkenal yang sudah meraih pelbagai anugerah, Dayang Nurfaizah atau lebih mesra dikenali sebagai Dayang sudah bersedia untuk melancarkan album studio ke10 iaitu Belagu II.
Album itu merupakan sekuel kepada album Belagu yang dilancarkan pada tahun 2021 yang mana album tersebut menerima pelbagai reaksi positif malah diangkat sebagai penerima bagi beberapa kategori di Anugerah Industri Muzik tahun lalu.
Perkataan ‘Belagu’ membawa maksud menyanyi, diambil dari dialek Melayu Sarawak merupakan sebuah album yang dibarisi lagulagu klasik Melayu malar segar yang disusun semula muziknya.
“Belagu II adalah kesinambungan dari album Belagu yang dilancarkan awal tahun 2021 yang lalu. Tujuannya sama, bagi album kedua ini, Dayang mahu meraikan lebih banyak lagu memandangkan kesemuanya sangat indah dan boleh dipertontonkan.
“Kini dengan Budapest Scoring Orchestra, kami berharap ia dapat menjangkau lebih ramai pencinta muzik antarabangsakata penyanyi yang berasal dari Sarawak ini.
BeIagu II dibarisi lapan lagu klasik Melayu yang disusun semula berserta satu lagu baharu.
Album ini akan dilancarkan di semua platform digital bermula 27 Januari ini dan para peminat sudah boleh membuat pratempahan/prasimpanan/pratambah album ini sekarang.
Berdasarkan kejayaan Belagu, Dayang berharap dapat terus menarik minat semua peminat muzik menerusi satu produksi muzik yang akan menyajikan satu pengalaman menikmati muzik yang lebih mengasyikkan.
Dia turut menganggap album ini adalah sebagai satu cara untuknya memperkenalkan kembali lagu Melayu klasik kepada generasi muda, dan dalam masa yang sama untuk semua yang mendengar menghayati kembali keindahan lagulagu klasik ini.
“Dayang berharap agar semua peminat Dayang akan menghargai album ini dan menerima mesej yang mahu Dayang sampaikan. Dayang mahu semua pendengar khususnya generasi muda mengenali lantas menghargai khazanah lagulagu klasik Melayu kita.”
“Jika kita sendiri tidak mengangkat warisan ini, lambatlaun ia akan berkubur begitu sahaja. Dayang anggap penghasilan album ini bukan saja satu penghargaan kepada orangorang lama tapi juga sebagai satu tanggungjawab sebagai anak seni.”
Dayang berharap Belagu II akan terus mengingatkan kita semua untuk meraikan lagulagu klasik melayu warisan kita demi generasi masa hari ini dan akan datang,” katanya. – MalaysiaGazette
Rakaman Belagu II diiringi Budapest Scoring Orchestra.