Paludan negara gagal Kedah padi ringgit Malaysia
Lim Kit Siang

KUALA LUMPUR – Lim Kit Siang menyifatkan tindakan ahli politik Sweden, Rasmus Paludan membakar  al-Quran satu bentuk ucapan kebencian yang tidak dapat diwajarkan sebagai kebebasan bersuara dalam mana-mana masyarakat yang bertamadun.

Menurut veteran DAP itu, perbuatan yang dilakukan Paludan di Stockholm semalam juga telah mencemarkan kitab suci agama Islam.

“Dalam dunia global yang semakin rapat akibat dari kemajuan teknologi, etos antarabangsa baharu yang perlu kita bangunkan perlulah diasaskan kepada pemahaman, keharmonian, dan keamanan antara etnik, agama dan budaya, dan bukannya perkara yang sebaliknya seperti yang dikehendaki oleh Paludan,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

Kit Siang menyokong kecaman yang disuarakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap perbuatan biadab Paludan yang telah mencetuskan kemarahan umat Islam di seluruh dunia.

Anwar turut menegaskan, pendirian Malaysia yang menggesa kerajaan Sweden untuk mengambil tindakan terhadap Paludan.

Kit Siang menambah, Turkiye, Arab Saudi, Pakistan, Kuwait dan Iran adalah antara negara Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang mengecam perbuatan terkutuk dan keji oleh Paludan itu.

Beliau memberitahu, OIC telah mengecam tindakan provokasi Paludan itu dan menyifatkannya sebagai petunjuk Islamofobia yang semakin membimbangkan.

“Terdapat golongan pelampau dalam semua kumpulan etnik, agama, atau budaya dan kesihatan masyarakat dalam negara dan di peringkat antarabangsa akan ditentukan oleh dasar yang dibuat untuk memastikan golongan pelampau ini terkawal.

“Pembakaran kitab suci agama Islam adalah satu bentuk Islamofobia yang jelas, tetapi pada masa yang sama, tindakan mengada-adakan Islamofobia di mana tidak adanya fenomena ini untuk menimbulkan kebencian dan syak wasangka juga merupakan satu perkara yang tidak bermoral, tidak bertanggungjawab dan jahat,” jelasnya. – MalaysiaGazette