Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamad Hasan (tengah) melihat replika rumah ketika membuat tinjauan ke tapak pembinaan perumahan bagi Program Satu Anggota Satu Rumah (SASaR) Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Galeri Jualan Residensi Sateria, Sungai Besi, Kuala Lumpur. Foto HAZROL ZAINAL, 25 JANUARI 2023.

KUALA LUMPUR – Projek pertama Satu Anggota, Satu Rumah (SASaR) yang diletakkan di bawah Kertas Putih Pertahanan di Sungai Besi akan berjalan lancar sekiranya isu buruh dan bekalan berjalan lancar.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, projek yang dilancarkan pada 2018 itu kini berada pada tahap 21 peratus siap dengan sasaran pembeli menerima kunci mereka pada penghujung 2024.

“Mereka masih memerlukan 300 hingga 400 pekerja dan memerlukan sekurang-kurangnya 1,000 pekerja untuk siap pada tarikh sasaran.

“Insya-Allah (akan selesai) jika tiada halangan pada rantaian buruh dan bekalan.

“Tetapi di negara kita, industri pembinaan kita tidak mengimport banyak barangan binaan kerana kita menggunakan barangan tempatan,” katanya dalam sidang media sempena lawatan ke galeri jualan Satu Anggota Satu Rumah (SASaR) di Residensi Sateria untuk anggota kem tentera Sungai Besi hari ini.

Dalam pada itu, Mohamad berkata, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) juga telah memberi tempoh tambahan tiga jam setiap hari bekerja kepada pemaju untuk bekerja di tapak ini bagi memastikan pembinaan akan berjalan pada tarikh.

Residensi Sateria akan mempunyai 3,500 unit dan merupakan sebahagian daripada usaha kementerian bagi memastikan perumahan dan kebajikan yang mencukupi untuk anggota mereka.

Mohamad menambah, pembinaan perumahan SASaR kedua untuk anggota kem tentera Wardieburn yang diluluskan kabinet tahun lalu juga akan dimulakan tidak lama lagi.

Projek SASaR merupakan salah satu agenda teras Kementerian Pertahanan untuk menjaga kebajikan dan kualiti hidup Pekerja Pertahanan yang merangkumi anggota tentera, orang awam Mindef dan veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Agenda yang digerakkan melalui Pelan Tindakan Perumahan 3.0 adalah usaha yang secara langsung menyokong Pelan Strategik MINDEF 2021-2025, di bawah Teras 3 iaitu Pemeliharaan Kesejahteraan Warga ATM dan Veteran. – MalaysiaGazette